VIP i trafiken

Kö mot rondellen

Kö mot rondellen

Det är två filer fram till rondellen och den högra filen är för de som ska till höger och den vänstra för de som ska åt vänster.

Är det många som ska åt höger, så är det snabbaste sättet att lägga sig i den tomma vänsterfilen och blåsa förbi alla andra, precis som lastbilen i vänsterfilen ovan gör.

Halva manövern avklarad

Halva manövern avklarad

In i rondellen och

Snabbast av alla

Snabbast av alla

snurra runt och du kommer före alla andra. Smart, eller hur? Chaufförerna på Widrikssons Åkeri vet hur en slipsten ska dras…

Morgontrafik med långa köer

Morgontrafik med långa köer

Kör du mycket i rusningstrafik finns det många små knep att utnyttja för att ta dig fram snabbare i trafiken.

Att hänga med i trafiken är viktigt, speciellt när det är många som ska samsas på vägen och än viktigare blir det i långa bilköer med mer än en fil. Då gäller det att se vilken fil som rullar snabbast för stunden och snabbt byta fil, fram och tillbaka.

Det gäller även att vara snabb på fötterna – gasa hårt och bromsa ännu hårdare. Släpp inte en extra meter framför dig, för då kan någon som är kvickare i tanken än dig smita in framför.

Bussfil = VIP-fil

Bussfil = VIP-fil

Står det helt still i bägge filerna, men det finns en bussfil att tillgå, så är du ju inte dummare än att du utnyttjar den. Du har ju trots allt bråttom och är ute i sista sekunden.

Det finns många VIP-trafikanter

Det finns många VIP-trafikanter

Dessvärre ökar medvetandet om dessa bussfiler och hur smart det är att åka i dessa när det är kö i de andra filerna, så snart är det kö även där.

Flerfiliga vägar erbjuder ofta fördelar

Flerfiliga vägar erbjuder ofta fördelar

Flerfiliga vägar brukar innebära att det är kö i en eller par filer, men fritt i någon annan. Då ska du givetvis lägga dig i den bilfria filen och gasa på så långt du kan. Det finns alltid någon lucka längre fram där kan pressa dig in. Har personbilarna pressat ihop sig och ligger tätt upptryckta i varandras arslen, så ska du hålla koll efter långtradare.

Extra utrymme vintertid

Extra utrymme vintertid

Dessa korkade chaufförer brukar hålla långt avstånd till framförvarande eftersom de är för trögtänkta för att hänga med i trafiken, så där går det oftast att slinka in. Vintertid ökar dessa luckor ännu mer, så det är ännu enklare att smita in.

Ibland skiter det sig även för den bäste

Ibland skiter det sig även för den bäste

Det gäller dock att ha snabba reflexer och ännu bättre uppfattningsförmåga, för det krävs inte mycket för att det ska gå åt helvete.

Det finns gott om nötter i trafiken som inte håller sig ur vägen och går det undan, så räcker det med en liten knuff för att du ska snurra runt.

2 kommentarer

Lämna ett svar till Mikael

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.