Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07

Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07

Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07

I onsdags blev jag åter ägare till ett styck Citroën och den här gången blev det en grå Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07 och än så länge är jag lycklig som en unge på julafton och jag hoppas att glädjen håller i sig längre än vid mina tidigare Citroën-ägarskap.

Mitt bilintresse har legat i dvala några år, speciellt sedan jag sålde min Citroën C5 2.2 HDi -03 till förmån för en KIA Picanto 1.1 CRDI EX -07 för fyra år sedan, men drömbilen har nog varit en Citroën C6 ända sedan den lanserades 2006.

För ett par veckor sedan var jag inne på bytbil.com för att utforska vad som fanns i bilväg. Har varit riktigt trött på lilla KIA’n under en längre period, trots att den bara går och går. Aldrig några problem med bilen, men den är ju så tråkig! Det är bara en ”bra bil”, väldigt bra till och med, men fjädringen är stelopererad och det finns inte en enda rolig sak med den – förutom den låga driftkostnaden.

Jag valde följande kriterier vid sökningen på bytbil.com:

  • Diesel
  • Webasto (dieselvärmare)
  • Dragkrok
  • Farthållare
  • AC
Från insidan av en Citroën C6

Från insidan av en Citroën C6

Jag minns inte på vilken sida den dök upp, men när jag fick syn på C6:an, som idag är min, var det kärlek vid första ögonkastet och de följande två veckorna var en repris av den värsta tonårsperioden i mitt liv, när det gäller olycklig kärlek. Frun var nämligen inte alls lika intresserad av att vi skulle skaffa en Citroën. Dels saknar hon bilintresse och sen har hon inga goda minnen av Citroën och KIA’n har ju fungerat hur bra som helst. Sen kör jag bara mellan hemmet och jobbet (c:a 15 km om dagen), så jag har ju inte direkt behov av en roligare bil.

Men tillslut gav hon med sig och i onsdags for jag iväg till Örebro och köpte drömbilen.

Min Citroën C6 har nästan allt jag vill att min drömbil ska ha. Det enda den inte har är V8, men V6 är så nära man kan komma, så jag är nöjd. Och det är en diesel, den har Webasto med tidur, avtagbar dragkrok, farthållare och AC.

När det gäller AC’n, så fungerar den inte! Det var det första jag upptäckte när jag undersökte bilen hos handlaren, men han konstaterade direkt att de skulle stå för reparationen av den. Nästa vecka ska den in på felsökning och förhoppningsvis hinner de även laga den under nästa vecka. Annars får jag vänta tills AC-killen kommer tillbaks från semestern!

Mitt nya Citroënförhållande har med andra ord börjat ungefär som mina tidigare förhållanden – med verkstadsbesök…

Förutom en icke fungerande AC, så upptäckte jag även att ett positionsljus slocknat och det ska jag försöka åtgärda i helgen och ambitionen är att dokumentera bytet och publicera här på sidan, precis som jag gjorde när jag bytte framljus och positionsljus på KIA’n.

Jag får ganska många besökare som söker efter information om att köpa en begagnad Citroën och de hamnar oftast på sidan där jag beklagat mig över den dåliga kvalitén på Citroën.

Jag tänker inte skriva om den sidan och påstå att Citroën är en toppenbil vad gäller kvalitén – för det är den inte enligt mina erfarenheter (den senaste kan du läsa om här), men jag kommer förstås att skriva om mina nya erfarenheter av att äga en Citroën C6.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *