Hur kommer man högst upp på Google?

Som ny bloggare är du säkert intresserad av att komma så högt upp i Googles sökresultat som möjligt och det är du inte ensam om.

Att hamna högst upp på Google är något som alla SEO-experter strävar efter, både för sig själva och för sina kunder.

För SEO-experter är det givetvis bra att ranka högt på frågor som har med sökmotoroptimering att göra och på söktermer som exempelvis ”hur hamnar jag först på Google” eller ”hamna i topp hos Google”, eftersom det är detta potentiella kunder söker efter och ju högre de placeras sig i sökresultatet, desto bättre.

Dels är chansen större att kunden klickar på det översta resultatet enbart för att det kommer först, men det egna resultatet säger även en del om SEO-expertens kunskaper om sökmotoroptimering och hur man ska göra för att komma först på Google.

Det finns förstås olika sätt för att ranka högt på Google och som inom det mesta, så går det att fuska sig till en bra position, även om det blivit svårare med tiden.

Förr kunde man ange populära nyckelord, keywords, i META-taggarna för att lura sökmotorerna, men den tiden är tack och lov förbi och numera struntar Google i princip i om eller vad du anger som nyckelord i dina META-taggar.

Något som Google fortfarande lägger stor vikt vid är antalet inlänkar till din sida, men sedan förra året, så har de börjat fokusera mer på vad det är för länkar som pekar mot din sida.

Hur bra en sida är och därmed hur bra en länk från den sidan är mäter Google med hjälp av PageRank, som är deras mått på hur ”bra” en sida är på en skala från 0 till 10. Personligen känner jag inte till någon sida med PageRank 10, men bland annat Facebook har PageRank 9.

Upptäckte precis att Twitter faktiskt har PageRank 10.

Nya bloggar, som den här, får börja från 0 i PageRank och får kämpa sig uppåt genom att publicera, förhoppningsvis, bra artiklar som andra länkar till.

Det bästa sättet för att höja sin PageRank är genom att publicera material som andra frivilligt länkar till. Tyvärr, så räcker det inte med att publicera bra material i en hårt konkurrensutsatt bransch utan då krävs ytterligare åtgärder och det är främst inom dessa branscher som olika slags fuskmetoder används flitigt och tyvärr, så fungerar det till viss del.

Google jobbar konstant med att förbättra sina sökalgoritmer och försöka stävja fusket, men lika hårt jobbar de andra på att hitta metoder för att kringgå Google.

Personligen tycker jag inte du ska lägga ner så mycket tid och fokus på ren sökmotoroptimering.

Använder du dig av ett CMS, Content Management System, eller Innehållshanteringssystem som jag tror det heter på svenska, som exempelvis WordPress eller Joomla, så är din sida redan hyfsat sökmotoroptimerad och det lönar sig mer att skriva och publicera bra artiklar.

Men eftersom du med stor sannolikhet hamnade på den här sidan i syfte att få reda på hur du skaffar dig inlänkar, så kan jag dela med mig av ett tips för det: registrera din sida i en eller flera av de svenska länkkatalogerna som finns.

3 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *