Riktade annonser på Facebook

Använd riktade annonser på Facebook

Använd riktade annonser på Facebook

När man skapar en annons på Facebook kan man rikta in sin annons mot målgrupper som uppfyller vissa kriterier och det är väl detta många har hakat upp sig på och anser att Facebook inkräktar på vår integritet, men personligen ser jag en fördel med dessa riktade annonser.

Genom att visa riktade annonser, så slipper du förhoppningsvis se helt irrelevanta annonser. Det innebär visserligen att annonserna som visas, kan vara intressanta för just dig och du löper sålunda en större risk att klicka på någon.

Fördelen för annonsörerna är förstås att de inte slösar marknadsföringspengar på personer som inte är det minsta intresserade av deras produkt eller tjänst utan kan rikta in sig på personer som faktiskt kan vara intresserade.

Jag vet inte exakt vilken information Facebook använder för att rikta sina annonser, men om man testar att skapa en egen annons, så ser man att man kan använda följande information för att rikta sin annons:

  • Plats – land eller ort
  • Ålder
  • Kön
  • Intressen
  • Om vi är intresserade av män/kvinnor
  • Relationsstatus
  • Talade språk
  • Utbildning
  • Arbetsplats

I dagsläget stör jag mig inte på annonserna som visas på Facebook, men det beror främst på att jag i allmänhet är rätt blind för annonser av alla de slag, men framför allt för att Facebooks annonser inte ligger i blickfånget utan istället på högersidan.

Och det är precis det här som är problemet för Facebook – användarna går in på sidan för att läsa nyhetsflödet från vänner och bekanta och är sålunda inställda på att läsa av just den delen av fönstret. Vi är väldigt fokuserade på  just detta och missar det som ligger utanför.

Det här är inte enbart ett problem för Facebook utan gäller nätet i största allmänhet och beror till stor del på att vi på nätet, till skillnad från när vi läser en tidning, söker efter något speciellt. Vi bläddrar inte runt bland olika hemsidor på måfå utan söker efter specifik information vilket innebär att vi är mer fokuserade på att hitta den eftersökta informationen och därför mindre öppna för sidoinformation, som exempelvis annonser.

Google AdWords bygger på liknande tekniker, om än med betydligt mindre kriterier att rikta in sig på, men ju mer information vi delar med oss av till Google, främst via Google Plus, desto mer riktade annonser kan vi förvänta oss.

Googles annonser på sökmotorn Google fungerar dock väldigt bra eftersom man där försöker visa annonser som är relaterade till det vi eftersöker.

På Facebook söker vi inte aktivt efter information utan tar bara del av flödet från vänner och bekanta och det är det som är skillnaden mot Googles sökrelaterade AdWord annonser. På Google söker vi efter information och på Facebook tar vi del av information.

Samma sak gäller många hemsidor och bloggar som visar Google annonser, som exempelvis den här sidan. Kom du till någon av sidorna på www.spix.nu via Google, så sökte du troligtvis efter något och på sidan du hamnade hittar du förhoppningsvis information av intresse, men även annonser relaterade till informationen på just den sidan.

Skulle Facebook lägga in annonser i nyhetsflödet, så skulle klickfrekvensen och annonsinkomsterna troligen öka rejält, men även irritationen hos användarna.

Om det är rädslan för denna irritation som fått Facebook att avhålla sig från dylika annonser hittills vet jag inte, men frågan är hur länge de kan stå emot trycket från aktieägarna, som hela tiden kommer kräva högre vinster.

SvDSvD1SvD2SvD3, SvD4DNDN1DN2

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *