Lastbilschaufförer = Yrkeskriminella

Som lastbilschaufför är man idag mer eller mindre kriminell så fort man sätter sig bakom ratten. Sedan 2006 är det lagkrav på digital färdskrivare i tunga lastbilar och bussar och det har inneburit en del problem för många chaufförer.

Analog färdskrivare

Analog färdskrivare

Ska dock poängtera att det många gånger är kunskapsbrister hos chauffören om både färdskrivaren i sig och lagarna om kör och vilotider, men faktum är att den digital färdskrivaren inte är helt okej.

Fördelen med den digital färdskrivaren är att chauffören på en display kan se hur länge han eller hon har kört och den larmar 15 minuter innan körtiden är ute. Med en körning med många stopp är det väldigt svårt att hålla reda på körtiden med en analog skrivare.

Enligt kör och vilotidslagen får man köra 4,5 timmar innan en rast om 45 minuter tas ut. Man kan dock välja att dela upp rasten på två tillfällen under denna körtid. Då ska den första rasten vara minst 15 minuter och den sista rasten minst 30 minuter. Man får inte ta 30 minuter först och sedan 15 minuter, men det går förstås bra att först ta 30 minuter och sedan ytterligare 30 minuter, om man – som jag – har 1 timmes rast om dagen.

Det här är det många som missat, av olika anledningar. En av de vanligare orsakerna är säkert att man för ett par år sedan fick dela upp rasten på 3 kvarter, eller 1 kvar och en 30 minuters rast eller tvärtom. Det var helt upp till chauffören att välja hur han ville förlägga rasten, så länge rasten var minst 15 minuter och den sammanlagda rasten 45 minuter, inom en 4,5 timmes körperiod.

Efter en sammanlagd rast på 45 minuter påbörjas en ny körperiod på 4,5 timmar och efter detta krävs ytterligare 45 minuters rast enligt samma regler som ovan och man kan därefter fortsätta köra ytterligare en timme. Detta får man göra max 2 gånger per vecka, men den totala körtiden under en 2 veckors period får aldrig överstiga 90 timmar och max 56 timmar per vecka.

Den digitala färdskrivaren kan bara regeln om att minst 15 minuter rast räknas som rast. Om chauffören tar 30 minuter först och därefter 15 minuter (istället för det motsatta som är det som gäller), så tycker den digitala färdskrivaren att 45 minuters rast är avklarad och påbörjar sålunda en ny körperiod.

Vidare håller den digitala färdskrivaren ingen koll på den totala körtiden, så ifall du först kör 9 timmar med 45 minuter rast mellan och därefter tar ytterligare 45 minuters rast, så tycker färdskrivaren att det är helt okej att fortsätta köra i ytterligare 4,5 timmar.

Man får heller ingen varning om att dygnsvilan är för kort. Har du bara haft färdskrivaren inställd på rast och denna varat minst 45 minuter, så är det bara att tuta och köra.

Men det som upprör flest chaufförer och åkerier är att den digitala färdskrivaren stjäl minuter. Alla stopp under 2 minuter omvandlas till körtid. Har man många korta stopp om dagen, så försvinner det en hel del minuter.

Det finns ytterligare problem med den digitala färdskrivaren, men det här är saker jag personligen stör mig på.

Trafikkaos i Stockholm

Trafikkaos i Stockholm den 1 november 2006

Den största fördelen med den analoga färdskrivaren är möjligheten att skicka bladet i soporna när något skitit sig 🙂 Fotot överst visar ett diagramblad efter en körning som var allt annat än laglig, för att inte tala om körningen dagen efter. Uppsala – Stockholm tog 9 timmar den 1 november 2006. Jag parkerade lastbilen vid 5-tiden på morgonen och 4 timmar senare dånade jag iväg mot Värmland, dock inte med ovanstående blad med mig i bilen 🙂 Den möjligheten finns ju inte med den digitala färdskrivaren…

Nu vill Sveriges Åkeriföretag lyfta fram problemet hos justitiedepartementet.

Personligen tror jag vi kommer gå hårdare tider till mötes. Med dagens teknik skulle det vara fullt möjligt att skriva ut böterna direkt i lastbilen vid dagens slut och samtidigt skicka rapporten till berörd myndighet för vidare handläggning. Tekniken finns sedan länge, så det är bara upp till tillverkarna och myndigheterna att lagstadga om det.

Den som drömmer om att köra dygnet runt i en stor långtradare och tjäna massor av pengar, ska nog vakna upp… Snarare handlar det om att ha en buffert för kommande böter, för det är det inga större problem att få.

Om du gillade det här, så kanske du även är intresserad av: Framtidens digitala färdskrivare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *