Lastbilschaufför – riskyrke?

Det är uppenbart att man jobbar inom ett riskyrke. Det blev uppenbart igår, när en kollega fick en c:a 250-300 kg tung bur över sig. Tack och lov fanns två hinkar – som agerar askfat – som hejdade buren och förhindrade en mycket allvarligare olycka. Läs mer om incidenten på Lillens blogg.

Förutom dylika incidenter, så är yrket ganska riskfritt, men samtidigt krävs det inte mycket för att en olycka ska inträffa. Sen befinner vi oss hela tiden i trafiken och det har ju förstås sina risker, men som lastbilchaufför, så är man ganska skyddad i sin hytt.

På tal om tunga burar, så undrar jag om det inte finns några regler som begränsar burarnas vikt. Det kan inte vara meningen att vi ska släpa runt på hur tunga burar som helst. Det är inte bara det att det är fysiskt tungt – det är slitsamt för både axlar och knän. Knäna är det jag själv känner av mest och det beror på att jag drar från ett och samma håll hela tiden och man drar snett hela tiden.
Att det inte finns en enda kvinnlig chaufför på ICA i Stockholm har jag full förståelse för…

Blir lite förbannad när jag tänker på det här med tunga burar… På Systembolagen har dom eltruckar och specialprylar så personalen slipper lyfta av kartongerna från pallarna, men plockarna som plockar ihop pallarna har inte minsta specialutrustning utan plockar kartong för kartong, hela dagarna. Sen ska vi chaufförer släpa på pallarna med pallvagn medan personalen på Systembolagen står och hänger över sin eltruck som dom inte vill använda, för att dom tycker den är läskig – grrrr :/

Nej, nu ska jag söka på nätet efter information om min lastbil vad gäller vridmoment…

Kyl o Frys 170 med släp 370

Kyl o Frys 170 med släp 370

2 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.