Lösningen på olaglig yrkestrafik

Att vara yrkeschaufför idag är nästan samma sak som att vara yrkeskriminell. Åtminstone om man som chaufför inte har helt hundra koll på lagar och regler. Dessa regler är inte speciellt svåra och det är heller inte så värst många regler, men när inte ens alla poliser – som ska bötfälla oss – kan dessa, så förstår man väl ändå att det finns både en och två chaufförer som inte heller har det hela fullständigt klart för sig. Detta tas det dock ingen som helst hänsyn till eftersom det är vår skyldighet – som yrkeschaufförer – att kunna varenda regel som har med vårt jobb att göra. Att en polisman inte kan reglerna; det är bara beklagligt.

Analog färdskrivare

Analog färdskrivare

En vanlig missuppfattning bland chaufförer gäller huruvida man måste ta kvarten (15 min) före eller efter halvtimman, när man väljer att dela upp sin rast om totalt 45 minuter. Här är det många som är helt hundra på att det är 30 minuter först och sedan 15 – när det i verkligheten är precis tvärtom. Man måste ta 15 minuter först och sedan 30 minuter.

Sen är det mycket snack om hur länge man får köra totalt på en dag och här kommer det fram olika teorier lite då och då, speciellt vad gäller undantagen.

Du får köra maximalt 9 timmar per dygn, men 2 gånger i veckan får du köra maximalt 10 timmar. För den snabbtänkte chauffören ger detta totalt 65 timmar, men här säger lagen att man får köra maximalt 56 timmar per vecka. Under en 2 veckors period får körtiden inte överstiga 90 timmar.

Sen är det väldigt många av oss chaufförer som gör annat än bara kör. Det ska lastas och lossas på olika många ställen och det kan vara väntetider etc. och även om detta kanske inte ställer till det med körtiden, så kan det mycket väl ställa till det med dygnsvilan.

Dygnsvilan ska normalt vara 11 timmar, men den kan både reduceras och delas upp i två perioder. Delar man upp dygnsvilan, så måste den första perioden vara minst 3 timmar och den andra 9 timmar. Detta ger alltså en total dygnsvila på 12 timmar om man väljer att dela upp den.

Reducerad dygnsvila kan du ta ut maximalt 3 gånger i veckan och den måste vara minst 9 timmar. Det krävs ingen kompensation vid reducerad dygnsvila, som fallet var för några år sedan.

Förutom att man ska hålla dessa enkla, men kanske lite röriga, regler, så gäller det även att man ställer färdskrivaren på rätt läge. Med dagens digitala färdskrivare är det lätt att missa detta och eländet ställer dessutom om sig automatiskt till körning om man rullar några meter och den hoppar automatiskt tillbaka till ”annat arbete” när man stannar. I dagens stressade samhälle – där trafiksituationen inte är något undantag – så är det lätt hänt att man glömmer att ställa om färdskrivaren till rast av en eller annan anledning, speciellt om man bara stannar till för att ta sin rast eller för att naturbehoven gör sig påminda i samband med att rast ska tas ut.

Nödig som bara den, hitta en lämplig plats att stanna på och ut ur bilen fort som fan själv och väl tillbaka i bilen, så kopplar man av – men färdskrivaren står på annat arbete…

Böter kan man få för minsta förseelse om konstapeln är på det humöret och det spelar ingen roll vad man som chaufför har för ursäkt. Att ens åkare skickat iväg en på en vansinnig körning spelar ingen roll. ”Det är bara att neka sådana körningar. Det är du som får böter – inte åkaren” är det enda konstapeln konstaterar och fortsätter att skriva ut böterna.

”Jag hade bara 10 minuter kvar hem…” spelar heller ingen roll. Detta skulle man planerat för tidigare och sålunda tagit sin rast vid ett bättre tillfälle. Att trafiken gjorde att körningen tog 20 minuter extra (inte ovanligt i våra storstäder), spelar ingen som helst roll eftersom man givetvis skulle haft detta i åtanke.

Oavsett om det handlar om för lång körtid, för kort rast eller för kort dygnsvila, så är det alltid chauffören som har det fulla ansvaret och det är ”bara” att neka dylika körningar eller vad som nu krävs. Jävligt lätt för konstapeln att säga, men inte lika lätt i verkligheten alla gånger – speciellt inte för nybörjarna i yrket som gärna vill visa framfötterna för att få fortsatt anställning efter provanställningen.

Trötta och stressade chaufförer gör misstag

Trötta och stressade chaufförer gör misstag

För att återknyta till inledningen, så är alla dessa lagar, paragrafer och böter till för att tvinga oss chaufförer att köra lagligt. Jag har egentligen inget emot detta eftersom även jag inser att reglerna är till för att vi ska få en bättre arbetsmiljö och säkrare vägar. En trött chaufför är helt klart en farlig chaufför – det håller nog dom flesta chaufförerna med om. Men, reglerna är lite väl hårda och det finns inget utrymme för undantag, mer än vad gäller den aktuella konstapelns dagshumör.

Att bestämma att vi måste ta en kvart först och en halvtimme sen är också ett tydligt bevis på att det är skrivbordsfjantar som hittat på reglerna. Det är väl ändå långt ifrån alla körningar där detta är idealiskt? Vad var det för fel på de tidigare reglerna som lät oss chaufförer välja själv helt och hållet med kvartarna? Då kunde man dela upp 45-minuters rasten i tre delar (om vardera minst 15 minuter) hur som helst, så länge det var minst 15 minuter sammanhängande rast. Allt under 15 minuter räknas inte som rast – varken förr eller idag och oavsett vad färdskrivaren står på.

Om nu tanken är att ge oss bättre och säkrare arbetsmiljö – varför vidtar man inte åtgärder som verkligen skulle ge effekt?

”Vad skulle det vara?”, undrar du kanske – speciellt om du är politiker med mycket högre lön än mig.

Jo, ge åkaren 10 gånger bötesbeloppet som jag som chaufför får. Får jag 3.600:- i böter, så ska åkaren ha 36.000:- i böter!

Hur länge tror du vi chaufförer får dundra omkring olagligt när åkaren riskerar böter? Helt plötsligt skulle åkaren bli väldigt mån om att vi chaufförer kör lagligt och tar våra raster – något som är mer eller mindre ointressant idag eftersom dom inte riskerar ett skit.

Jag inbillar mig att detta skulle ge resultat över en natt och därmed förbättra både arbetsmiljö och säkerhet.

Varför har detta inte skett tidigare och varför kommer det inte ske inom en överskådlig framtid?

Varför tar inte ens facket tag i det?

Avslutningsvis vill jag bara säga, att jag är för bättre arbetsmiljö och trafiksäkerhet, men jag är förbannat trött på att endast vi chaufförer rövknullas! Det är dags för åkarna att börja hålla med Vaselin också!

2 kommentarer

  • Roger

    En liten felräkning, kan inte bli 65 timmar körning på en vecka som du/ni räknat ut, eftersom det får bara finnas 6 körpass under en vecka 2×10 timmar och 4×9 timmar, blir 56 timmar på en vecka !!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *