Sluta klaga på vägarbetena

Nödvändigt ont

Nödvändigt ont

Det förekommer ett antal större vägarbeten längs Essingeleden och Söderledstunneln just nu och det kommer att fortgå under hela sommaren. Arbetet i Söderledstunneln kommer att pågå fram till november.

Det är ganska mycket liv om dessa vägarbeten och folk idiotförklarar myndigheterna, men det är sällan man läser om alternativa lösningar. Ni som klagar – när eller hur ska dessa vägarbeten utföras? Ska arbetena spridas ut över resten av året istället? Endast en fil avstängd under hösten/vintern, när det är som mest trafik och störst problem med väglaget? Tror ni på fullt allvar att det skulle flyta bättre?

VIP-nissarna förlänger köerna

VIP-nissarna förlänger köerna

Det är uppenbarligen enorma köer på de drabbade vägarna just nu, men det blir inte bättre av att folk byter fil i tid och otid, bromsar och gasar som dåliga rallyförare och smiter före i de avstängda filerna, för att sedan smita in så långt fram som möjligt. Lägg dig istället i rätt fil så tidigt som möjligt och öka avståndet till framförvarande.

Vägarbetena görs för din skull

Vägarbetena görs för din skull

Det finns säkert arbeten som kunde planerats och utförts bättre, men jag är helt övertygad om att de allra flesta arbetena har planerats för att minimera problemen för oss som färdas på vägarna. I de flesta fallen har man samordnat flera jobb, så att avstängningarna begränsas till en så kort tid som möjligt, helst under de trafikglesaste månaderna juli och augusti.

Att man stänger av Essingeleden på flera ställen samtidigt innebär förstås att hela Essingen står still under en månad eller två, men hur skulle det se ut om man istället tog en etapp i taget och utsträckte detta till resten av året? En fil avstängd på olika ställen av leden under resten av året? Hela Essingeleden skulle stå still med tre gånger fler bilar under ett halvår. Knappast bättre, eller vad tror du?

I slutändan uppstår de enorma köerna till största på grund av dåliga bilister som inte tänker längre än till röven på framförvarande bil. Jag blir mer och mer övertygad om att avståndet till framförvarande, i meter räknat, är direkt relaterat till förarens IQ…

DN, DN2, DN3, DN4, DN5, DN6, Ex

En kommentar

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.