Höj bränslepriset – och reseavdraget

Straffa inte arbetarna - höj reseavdraget

Straffa inte arbetarna - höj reseavdraget

Jag har aldrig brytt mig speciellt mycket om miljön eftersom jag ansett att jag själv inte kan påverka den i nämnvärd bemärkelse, men under de senaste veckorna har jag börjat fundera allt mer på hur vi ska få ner förbrukningen av olja (bensin och diesel), eller rättare sagt – hur vi ska komma ifrån oljeberoendet.

Jag har alltid varit emot höjda bränslepriser eftersom det främst drabbar de med långa pendlingsavstånd mellan hem och arbete.

Men man kan ju höja soppapriset ganska mycket utan att pendlarna blir drabbade – om man samtidigt höjer reseavdraget! Höjer man reseavdraget i proportion till bränslepriset, så blir inte arbetsresorna dyrare och därmed straffas man bara för ”onödiga” resor.

Den extra ”miljöskatten” eller ”koldioxidskatten” borde användas för att få fram alternativa bränslen och subventioner för bränslesnålare bilar.

Miljöpartiet skulle vilja höja bensinpriset med minst 2 kronor litern, men har kompromissat och nöjer sig nu med 49 öre litern – vilket blir ett faktum om de rödgröna vinner.

Välj bil efter behov

Välj bil efter behov

Jag är övertygad om att höjda bensin- och dieselpriser är det effektivaste sättet att få folk att köra mindre i onödan, att skaffa bränslesnålare bilar och slutligen även välja bil efter behov. När barnen växer upp och behovet av barnvagn försvinner, så är det inte längre nödvändigt med en stor kombi – åtminstone inte som vardagsbil.

Hur ofta använder du det extra utrymmet?

Hur ofta använder du det extra utrymmet?

Sverige är ett kombiälskande land, men många skulle egentligen klara sig väldigt bra med en liten bil med dragkrok. Att hyra släpvagn är inte speciellt dyrt, speciellt inte om man tar i beräkning vad en stor bil kostar i inköp och driftskostnad i förhållande till hur ofta man behöver det extra utrymmet.

Expressen, Aftonbladet, E24

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *