Sugen på en Citroën igen

Provkörning av en Citroën C5 1.6 HDi -08

Provkörning av en Citroën C5 1.6 HDi -08

Igår var jag och provkörde en Citroën C5 1.6 HDi -08 (17.500 mil) och det var en underbar upplevelse att åter få ratta en Citroën – ända tills den stendog på påfarten till motorvägen. Jag hade sedan ett smärre helvete att ta mig tillbaka till försäljaren med ett tiotal stopp längs vägen. Felmeddelandet som visades varje gång bilen dog var ”Depollution system fault” och det var verkligen som att vrida av tändningen.

Förutom det, så envisades bilen med att varna för att alla säkerhetsbältena inte var fastsatta i baksätet. Tro f-n att de inte var fastsatta eftersom jag var ensam i bilen och det inte låg något i baksätet.

Utöver detta så var det en underbar bil, men jag var besviken på att det satt en 5-växlad låda i den. Hade räknat med 6-växlad som jag hade i min tidigare C5. Hade inte varit några som helst problem att köra på en högre växel och då hade man sparat ytterligare droppar diesel, men självklart varit tvungen att växla ner vid snabbare omkörning, men det är ju därför man har en växellåda.

Bilen hade även dragkrok och motorvärmare, men det var inte en dieselvärmare (Webasto).

Vad gäller felet ”Depollution system fault”, så kan det handla om ett igensatt bränslefilter, enligt en tråd på Citroënakuten.

Provkörning av Citroën C5 2.0 HDi -05 långmilare

Provkörning av Citroën C5 2.0 HDi -05 långmilare

Trots en ganska avskräckande provkörning, så har jag inte lagt Citroënplanerna helt på hyllan och planerar sålunda ett sista tappert försök i eftermiddag/kväll då jag eventuellt åker och provkör en Citroën C5 2.0 HDi -05 som rullat hela 27.000 mil. Främsta anledningen till varför jag är intresserad av denna långmilare är att den är billig och jag därför kan köpa den kontant. Frugan är allt annat än positivt inställd till att ta ett lån för att köpa en Citroën som med stor sannolikhet kommer få ett klippkort på närmsta Citroënverkstad… Jag har viss förståelse för det.

Förutom att den rullat en väldans massa mil, så saknar den dragkrok, men har å andra sidan en Webastovärmare och eftersom den är såpass billig, så kan jag eftermontera en dragkrok. Bilen är dessutom 6-växlad och är det samma låda som i min tidigare C5 (vad gäller utväxling), så tror jag den går att köra väldigt snålt.

Jag återkommer ikväll med en uppdatering om hur huruvida det blev någon provkörning eller ej och hur det i så fall gick.

Uppdatering 2014-07-04

Det blev en provkörning av långmilaren igår kväll och det återupprättade mitt hopp för Citroën. Allt verkade fungera utom färddatorn, strålkastarspolarna och den bakre vindrutetorkaren. Tankmätaren visade på tom tank, så det kanske påverkade färddatorn. Hade inte tillgång till instruktionsboken, så jag kunde inte läsa mig till något heller.

Hade jag inte vetat hur långt bilen gått, så hade jag nog gissat på 15.000 mil om jag enbart skulle gissa efter hur den betedde sig vid körning. Växelspaken kändes fastare än på den jag provkörde igår som ”endast” rullat 17.500 mil. Den här hade den 6-växlade lådan och den tycker jag är betydligt trevligare då den har högre utväxling. Strax över 2.000 varv vid 100 på mätaren.

Hade den 5-växlade lådan haft samma utväxling på femman som den här hade på sexan, så hade jag förstås föredragit den 5-växlade lådan. Jag finner inget nöje i fler växlar, för växlar gör jag så det räcker och blir över i mitt jobb som långtradarchaffis.

Invändigt märktes det tydligare att bilen rullat 27.000 mil. Det fanns gott om kaffefläckar och annat på golvmattorna och speciellt förardörrens plastdetaljer var slitna, men som sagt – bilen har rullat 27.000 mil. Även utvändigt märktes milen, speciellt i fronten där den varit med om någon sammanstötning. Den nedre grillen var sönderkörd och främre kofångaren var omlackerad med nyansskillnader. Däremot var den förvånansvärt repfri i övrigt.

Webastovärmaren fungerade och var utrustade med tidur, ingen fjärrkontroll. AC’n kylde bra och fläktarna blåste jämt och utan missljud.

I det stora hela var jag riktigt imponerad av bilen, men prislappen på 27.000 riksdaler tycker jag är alldeles för hög. Frågade vad han kunde tänka sig att släppa bilen för vid kontant betalning och fick ner den till 25.000 .

Uppdatering 2014-07-18

För lite över en vecka sedan blev jag åter Citroënägare och den här gången slog jag på stort och köpte drömbilen – en Citroën C6 2.7 V6 HDi Exclusive -07!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *