Test av Landsail LS388 245/45R18 100W XL

Citroen C6 2.7 HDi -07 utgör testbilen

Citroen C6 2.7 HDi -07 utgör testbilen

Det är snart dags att skifta till sommardäck och eftersom två av mina befintliga däck vibrerar vid hastigheter över 90 km/t, på grund av ojämnt slitage och trots balansering, så bestämde jag mig för att beställa två nya däck och efter mycket grubblande och diskuterande på nätet, så bestämde jag mig för att beställa ett av de billigaste däcken jag kunde hitta på marknaden.

Landsail LS388 245/45R18 100W XL är ett kinesiskt budget-/lågprisdäck tillverkat av Sentury Tire och i skrivande stund kostar de endast 647 kr/styck jämfört med exempelvis premiumdäcket Michelins Primacy 3 som kostar 1.866 kr/styck och det är Landsail jag valt att testa. Det är en ren chansning, men med tanke på det löjligt låga priset, så tycker jag det är värt chansningen.

De två andra däcken jag har, som jag köpte förra sommaren, är av märket Kumho. Dessa kostade 1.721 kr/styck hos den lokala däckfirman, vilket är väldigt mycket med facit i hand, men jag skulle iväg på en långresa dagen efter, så jag hade inte så mycket annat att välja på, förutom att beställa andra däck och ta fruns Mazda 3 istället… Kumho är också ett budgetmärke, men betydligt mer välkänt än Landsail.

Eftersom det är sommardäck, så har jag lite andra krav på däcken än vad jag har på vinterdäck. När det gäller sommardäck, så är jag främst intresserad av komfort och slitstyrka, alltså hur mycket däcken låter, hur stötiga de känns samt hur länge de håller och hur de slits. Jag kan inte minnas att jag någon gång upplevt att prestandan, vad gäller grepp, i ett sommardäck varit så dåligt att jag reagerat på det, så det är faktiskt inte något jag funderade på alls när jag började överväga att köpa de billigaste däcken. Det kan förstås bero på att jag kör normalt och inte pressar däcken genom att köra fort eller ”aggressivt”.

Det jag kommer jämföra, mot de två befintliga Kumhodäcken, är sålunda komfort och slitstyrka. Det kommer inte säga lika mycket som om jag testat mot dyrare märken, men jag har inte lust att köpa ytterligare två nya däck då jag har i princip två nya däck. Kalla mig snål, men jag får faktiskt inte betalt för att ”testa” däck.

Av de diskussionerna jag haft på nätet gällande dessa Landsaildäck, så har jag förstått att många är intresserade av dess prestanda vad gäller broms- och greppförmåga, så jag ska försöka testa även det.  Det blir en helt subjektiv bedömning baserad på hur jag upplever att däcken/bilen beter sig. Jag kommer inte göra några bromstest och mäta sträckan eftersom den är ointressant om jag inte kan jämföra med helt andra däck. När det gäller biltidningarnas däcktester, så testar dessa sällan slitstyrkan hos däcken och det är ju ett av de primära intresseområdena för min del och det kan jag uttala mig om först när däcken rullat x antal mil.

Landsaildäcken kommer jag sätta fram och Kumhodäcken bak och bilen i fråga är en Citroën C6 2.7 HDi -07.

Innan du börjar yla om det förkastliga med att slänga på billigast tänkbara skitdäcken på en såpass dyr bil, ha i åtanke att detta främst är ett test. Jag köpte bilen främst för dess höga komfort, så jag är inte intresserad av att åka runt på skitdäck, men jag är en nyfiken person och är beredd att kasta bort pengarna genom att testa riktiga budgetdäck. Visar det sig att de är fruktansvärda vad gäller komforten, så hamnar de på Blocket eller skroten, men då kan du läsa om det här och behöver sålunda inte göra samma misstag själv.

Billigaste sommardäcken jämfört med olika rekommenderade sommardäck

Billigaste sommardäcken jämfört med olika rekommenderade sommardäck

På bilden ovan kan du se en jämförelse mellan fyra olika sommardäck från Michelin, Hankook, Petlas och slutligen Landsail. Michelindäcket är ett premiumdäck och Landsail är det billigaste budgetdäcket. När det gäller rullmotståndet/bränsleförbrukningen är Landsail bäst på pappret av de fyra däcken och det tror jag beror på att de har den hårdaste gummiblandningen. Om det även innebär att de håller längst, återstår att se. När det gäller greppet på våt asfalt, så är Michelin och Hankook bäst, men Landsail kommer bara ett snäpp ifrån. Men när det gäller hur mycket däcken låter, så är Landsail bäst av alla och det är ju en av de primära egenskaperna jag är intresserad av. Det ska med andra ord bli väldigt intressant att testa sommardäcken från Landsail och se hur jag upplever dem. Och på pappret verkar ju inte Landsaildäcken förkastliga – tvärtom.

EU-märkning av däck

EU-märkning av däck

När det gäller EU-märkningen av däck, så betyder symbolerna och märkningen följande.

Ett däcks rullmotstånd

Rullmotståndet, som även har inverkan på bränsleförbrukningen

Rullmotståndet betygssätts på en skala A och G.
Ett A-klassat däck ska ha 6,5% lägre bränsleförbrukning än ett G-klassat däck. Omvandlat i mer konkreta siffror innebär det en bränslebesparing om 50 liter vid 1.000 mils körning. Dessa siffror gäller i genomsnitt och beror till stor del på körstil, vägunderlag och vart du kör, men det ger en indikation på skillnaden mellan olika däck.

 

Våtgreppegenskaper

Däckets egenskaper vid våt vägbana

Ett däcks våtgreppegenskaper betygsätts på en skala A till F där A har den kortaste bromssträckan och F den längsta.
Inga D- eller G-betyg delas ut till däck till personbilar och lätta lastbilar.
Betyget sätts efter ett bromstest på en vägbana med 0,5-1,5 mm vatten.
I 80 km/t kommer skillnaden i bromssträcka mellan ett A-klassat däck och ett F-klassat däck vara c:a 18 meter, vilket motsvarar c:a 4 billängder.

 

Ett däcks bullernivå

Däckets bullernivå

Vid hastigheter över 50 km/t brukar däckljudet övervinna motorljudet.
Ett däck med 70 dB jämfört med ett däck med 67 dB ger ifrån sig dubbelt så mycket ljud.
Däckmärkningen för bullernivån utgörs av svarta och vita vertikala vågor. Ju fler svarta vågor, desto mer ljud och ju fler vita, desto tystare.
Ett däck med tre svarta vågor uppnår dagens europeiska krav, men inte kraven som gäller från och med 2016.
Ett däck med två svarta vågor klarar gränsen som är satt för 2016 års regelverk.
Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre deciebel tystare än vad regelverket för 2016 år föreskriver.

Uppdatering 2015-05-03

Däcken kom för några veckor sedan och jag har nu hunnit testa dem ett tag och första intrycket är positivt. De nya däcken från Landsail sitter fram och de befintliga däcken från Kumho bak och anledningen är för att testa däcken från Landsail och det tror jag görs bäst genom att sätta dem fram. Nästa år kommer jag sätta dem bak, dels för att fördela slitaget mellan fram- och bakdäck, men även för att kunna jämföra och se om jag märker någon skillnad med Kumhodäcken fram.

Här kan du läsa mer om mitt första intryck av Landsail LS388.

7 kommentarer

  • Kvantskum

    Hittade hit från citroenakuten…
    Jag kommer att titta in då och då för att se hur testet fortskrider. Intressant är det, då priset för dessa däck är synnerligen ok.

  • Ja, prismässigt ligger de riktigt bra till. Löjligt billiga faktiskt 🙂

    Men får man vad man betalar för, så är det inte riktigt lika roligt…

  • Per-Olov Berg

    Köpte 4 st Landsail LS388 225/40/18 på däck365.com och fick dem monterade i morse.
    Har varit ute och kört i princip hela dagen på både våt å torrt väglag.
    Motorväg och stadstrafik.
    Måste säga att jag är mycket positivt överraskad. 🙂
    Speciellt den låga ljudnivån och de är inte heller så känsliga av att vägen är ojämn som de tidigare däcken.

    Kan klart rekommendera Landsail LS 388
    Även den som monterade däcken tyckte att gummisammansättningen(?) verkade just.

  • Ja, det verkar onekligen som att kineserna fått till det riktigt bra med Landsail, så nu återstår att se hur de fungerar efter ett par tusen mil. Det jag är mest orolig för är att de ska börja separera, bubbla sig.

    Upplever inte däcken som speciellt spårkänsliga heller, men om det är bra eller dåligt är väl upp till föraren. Jag föredrar mindre spårkänsliga däck eftersom jag inte är intresserad av att köra rally.

    Som sagt; även jag är positivt överraskad av däcken så här långt 🙂

  • Niklas Löfgren

    Hej Juri!

    Även jag följer din test med stor nyfikenhet 🙂

    Nu när sommaren har packat och är redo att resa söderut, vad säger du om däcken? Hur har du upplevt dem under sommaren?

    /Niklas

  • Hej Niklas.

    Jag är väldigt nöjd med däcken, speciellt vad gäller komforten. De rullar mjukt och tyst och det är de främsta egenskaperna jag är ute efter när det gäller sommardäck. När det gäller greppet, så har jag inte varit med om någon situation som krävt någon hård inbromsning eller undanmanöver, så där kan jag inte uttala mig utöver mina tidiga test gällande greppet.

  • P-O Berg

    Är jättenöjd med mina Landsail LS388 225x40x18 har kört nästan 2000 mil i sommar och har 5 mm kvar enligt senaste service. Ska även köpa Landsail som vinter däck för att testa, De fick bra kritik i en finsk test….

    http://www.tyrepress.com/2015/03/landsail-beats-michelin-surprise-result-in-finnish-tyre-test/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.