Inte bara din plånbok företagen försöker komma över

Efter att ha installerat storbankernas senaste tjänst Swish skrev jag ett inlägg om den och därefter läste jag lite om en konkurrerande tjänst, WyWallet, som är framtagen av de fyra teleoperatörerna Telia, Tele2, Telenor och 3.

Vad gäller Swish, så var jag kritisk till att bankerna vill ha betalt för tjänsten, men de är inte ensamma om detta. WyWallet tar också betalt, speciellt vad gäller fakturorna. För en pappersfaktura får du som kund betala 19:-, men det är nog inget som förvånar någon, men det som verkligen borde förvåna de flesta, är att det vill ha 9 riksdaler för en E-faktura! En E-faktura är sammanställd och behandlad enbart av datorer och innefattar inte en sekunds mänskligt arbete, så att kräva betalning för en sådan är girigare än det bankerna sysslar med.

Sen har det givetvis kostat att ta fram systemet för E-fakturering, men det har vi betalat hundra gånger om med de tidigare faktureringsavgifterna. Att de vill ha betalt för E-fakturorna handlar helt enkelt om att det förlorat inkomster i form av tidigare faktureringsavgifter och nu vill man kompensera detta med att även ta betalt för E-fakturorna, som i princip är gratis för företagen att skicka ut.

Ungefär samma visa som det blev med trängselskatten i Stockholm. Man slog på stora trumman om att miljöbilar slapp trängselskatt, men när tillräckligt många skaffat sig en sådan, så bestämde man sig för att införa trängselskatt även för dessa eftersom alltför många skaffat sig miljöbil och det blev en stor inkomstförlust för staten.

För att återgå till de giriga teleoperatörerna…

Teleoperatörerna nöjer sig inte heller med att ta betalt för sin tjänst, de vill även ha möjligheten att sälja dina uppgifter till, i princip, vem som helst. Man vill även kunna utnyttja information om vad du handlar för något i marknadsföringssyfte, alltså helt enkelt sälja information om dig och ditt köpbeteende till andra företag. Här nedan följer ett inlägg från en kund på deras supportforum.

Hej,

Jag undrar hur ni tänker när ni i villkoren anger att ni har rätt att sälja alla uppgifter om mig som kund – vad jag handlar, när jag handlar det och i princip samtliga ekonomiska uppgifter ni har om mig – till i princip vem som helst?

Vidare har jag frågan varför jag måste skicka ett fysiskt brev till er för att slippa få mina uppgifter sålda, medan jag kan både teckna och avsluta tjänsten elektroniskt?

I WyWallets användarvillkor, punkt 20.2, står att ”Kunden samtycker till att personuppgifter kommer att behandlas för marknadsföringsändamål av 4T (WyWallet), från bolag i 4T-koncernen och från företag som koncernen samarbetar med för sin verksamhet.”

I 20.1 anges bland annat ”Kunden medger att 4T samlar in, registrerar och behandlar Kundens personuppgifter, exempelvis namn, personnummer, adressuppgifter, datum för inköp, hos vilken Handlare inköp gjorts, i förekommande fall uppgift om kreditbelopp, samt övriga uppgifter i syfte att erbjuda, hantera och uppfylla 4T:s åtaganden avseende WyWallet enligt detta Avtal eller andra särskilda villkor som ingåtts med Kunden samt för registervård. Personuppgifterna kan komma att utgöra underlag för marknads- och kundanalyser, affärsutveckling, statistik, riktade informations- och marknadsföringsinsatser samt riskhantering. Personuppgifter kan komma att lämnas vidare till ombud, underleverantörer, till berörda Handlare, kreditpartners eller andra partners till 4T i samband med tjänster som dessa utför åt 4T eller tillsammans med 4T.”

Jag tillhör den stora skaran av personer som lite blåögt godkänner avtalen för diverse tjänster och så gjorde jag även med Swish. Ska försöka komma ihåg att leta reda på deras avtal och läsa igenom det…

Vad gäller WyWallet och deras villkor, så hade jag tänkt skaffa det för att jämför med Swish, men efter att ha läst ovanstående inlägg om deras villkor, så valde jag istället att skriva det här inlägget…

SvD, SvD1, DN

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.