Även interna länkar ger effekt

Att länkar har stor betydelse för hur en sida rankar på Google råder det inget tvivel om, men då syftar man i första hand på externa länkar, alltså länkar från andra sidor, såsom länkkataloger, artikelkataloger, bloggar etc.

I morse skrev jag ett inlägg där jag konstaterade att jag själv lyckats sänka min position på Google för min sida om hur man hamnar högre upp på Google genom att länka till en ”konkurrerande” sida i ett tidigare inlägg.

Jag var fullt medveten om den här risken när jag skapade länken, men en stor anledning till att jag ens skriver sådana här inlägg är ju för att lära mig mer om hur saker och ting fungerar när det gäller sökmotoroptimering och Google, så egentligen handlade det inte så  mycket om ”risktagning”.

Mitt senaste inlägg publicerades som sagt i morse innan jag drog iväg till jobbet och då rankade min sida fyra på Google på sökfrasen ”hamna i topp hos Google”, precis efter Magnus Bråth som övertagit min tredjeplats efter att jag länkat till honom. Åtminstone är det vad jag tror orsakade hans övertagande av min tredjeplats.

Nu ikväll kunde jag konstatera att min sida återtagit bronsplatsen och jag kan inte dra någon annan slutsats än att min egna internlänkning lyft sidan igen.

Jag har faktiskt inte läst så mycket om det här med interna länkar och frågan är hur Google avgör vad som är intern- och externlänkar.

Det finns ju trots allt företag som erbjuder gratis hemsidor under företagets domän, som exempelvis spix.nu/gratis-hemsida och i sådana fall är ju spix.nu domänen för alla användare av tjänsten och respektive underkatalog, där användarna har sina hemsidor, är att anse som just separata hemsidor. En länk från spix.nu/hemsida1 till spix.nu/hemsida2 ska ju anses vara extern länkning, men frågan är hur Google listar ut detta.

Jag har ingen aning om hur mycket tid Googles bootar lägger ner på att analysera respektive sida som de besöker, men för att förstå att underkataloger kan vara separata hemsidor, så måste Google analysera alla länkarna på en sida och ta reda på vilka som är interna länkar inom underkatalogen (den separata hemsida) och dess underkataloger och vilka som är att anse som ”externa”.

Att programmeringsmässigt försöka få till en funktion som listar ut detta är inte lätt och det finns många olika strukturer på hemsidor, så det är ingen lätt uppgift för programmerarna på Google att få till en funktion som automatiskt gör rätt bedömning av de olika länkarna/strukturerna. Det hela blir inte lättare med tanke på att det finns massor av människor som inte gör annat än försöker komma på metoder för att lura Google på olika sätt.

Personligen tror jag man valt en enklare och säkrare lösning – man räknar alla länkar inom en domän, som exempelvis www.spix.nu, som interna och som externa länkar räknas endast länkar från andra domäner.

Underdomäner, som exempelvis nisse.spix.nu, ska dock räknas som en separata domäner (enligt Google), så vill man skaffa inlänkar själv, så kan man skapa olika sidor på olika underdomäner och därifrån länka till sin huvuddomän.

Det här med Sitemaps är något som jag inte riktigt förstått syftet med eftersom Googles botar följer länkar på en hemsida, så har alla dina sidor en inlänk från någon annan sida, så ska Google hitta den automatiskt och därför behövs egentligen inte någon Sitemap, men visst underlättare det och – kanske framför allt – så underlättar det för Googles programmerare att avgöra vilka sidor som tillhör din hemsida, oavsett om den ligger på en egen domän eller i en underkatalog till någon annans domän, och vilka som tillhör en annan hemsida.

Google själva uppmanar oss att använda Sitemaps och jag är övertygad om att det till stor del handlar om att få oss att ”avslöja” vilka sidor som är våra och vilka som inte är det – just i syfte att avgöra skillnaden mellan interna och externa länkar.

Sen har de förstås sin lysande idé, PageRank, som jag tror gör livet lättare för programmerarna. Egenskapade skräplänkar från exempelvis underdomäner satellitsidor och liknande har i regel ingen PageRank eller väldigt låg sådan och länkar från sådana sidor ger inte speciellt mycket kraft och påverkar sålunda inte en sidas rankning i så hög omfattning.

Åtminstone tycker jag det borde vara så, men mina egna små försök med länkar hit och dit har inte styrkt denna teori. Nu senast var det min länk från en sida med PR 0, till Magnus Bråth’s sida med PR 1 som verkade påverka resultatet.

En länk i morse från en helt ny sida utan PR verkade också påverka resultat eftersom min sida hoppat tillbaka till tredjeplatsen.

Sen förstår jag inte varför min sida om att hamna i topp hos Google fått PR 0 eftersom den inte har några externa inlänkar – såvitt jag vet – men det måste vara min interna länkning som påverkat PageRanken.

Det är onekligen roligt att åtminstone tro sig ha bevisat hur något fungerar/påverkar själv, istället för att enbart läsa vad andra tror, tycker och spekulerar om saker och ting, för tyvärr handlar sökmotoroptimering väldigt mycket om spekulationer och avancerade gissningar, men det är å andra sidan det som gör det hela intressant.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.