Finn tre fel

Regler är till för att brytas

Regler är till för att brytas

Igår när jag körde genom södra länken mot Nacka tog jag ett kort vid avfarten mot Gullmarsplan, där det uppstått kö. Golfen, närmast i bild, byter hastigt fil utan att blinka och bilen framför, som visserligen blinkar (syns inte på bilden), kör över heldraget.

Lite längre fram, precis i tunnelmynningen, syns en bil som smitit förbi bilkön och sedan, i sista sekund, kört över spärrzonen och försöker nu tränga sig in mellan bilarna.

Att det inte sker fler olyckor än det gör är ganska otroligt, men det beror nog på att övriga bilister har mer innanför pannbenet och lyckas undvika kollisioner som kan uppstå för att vissa saknar erforderliga hjärnceller för att ens framföra en trehjuling.

Bilköer före Globen i norrgående riktning på Nynäshamnsvägen

Bilköer före Globen i norrgående riktning på Nynäshamnsvägen

Strax innan Globlen på Nynäshamnsvägen, i norrgående riktning, blir det ofta köer och en väldigt stor anledning till köerna, och speciellt de extra långa köerna, beror på idioter som ska ligga i de vänstra filerna, så långt fram som möjligt, för att sedan tränga sig in i högerfilen i sista sekund, som leder mot Södra länken.

För korta avstånd och uppretaper människor skapar extra köer

För korta avstånd och uppretaper människor skapar extra köer

Detta skapar inbromsningar i högerfilen. Dels för att folk ligger för nära varandra i vanliga fall, men så fort det börjar bildas bilköer, så lägger sig folk extra nära framförvarande för att hindra att någon ska smita in framför.

Jag har full förståelse för detta eftersom VIP-nissarna, som smitit förbi hela kön och sedan ska tränga sig in i sista sekund, retar gallfeber på väldigt många, mig själv inräknad. Jag har visserligen betalt för att sitta i köerna, men det har nog inte majoriteten av de som sitter i samma köer.

Det här beteendet, att man lägger sig extra nära och stänger för smitarna, leder tyvärr till extra långa köer, men vore det inte för dessa smitare, så skulle inte problemet behöva uppstå.

Det vore trevligt om trafikpolisen fick lite mer resurser för att bötfälla smitare, bussfilsåkare och andra som kör som nötter. Inte för att jag tror det skulle hjälpa till att hålla nere köerna, men det skulle åtminstone glädja oss andra som snällt håller oss till rätt filer.

2 kommentarer

  • Björn

    Just köbildningen ner i tunneln bildas visserligen av trängseln i tunneln snarare än att folk tränger sig innan nerfarten. Men visst, fortfarande irriterande.

    Jag rattar inte längre, men när jag gjorde så kom jag ofta från nynäshållet och skulle in till slakthusområdet. Då brukade jag ligga i vänterfilen fram till Globenavfarten (när jag inte hade släp) och sedan korsa över kön till Sofielundsplan. Hur ställer du dig till det beteendet? Jag brukade rättfärdiga det med att det ”inte var min kö”. Hade du tutat på mig? 🙂

    tack för en bra blogg. det är kul att höra om trafiksituationen, speciellt då jag inte kör längre.

    /Björn

  • Miltons Bitch

    Att det bildas kö beror givetvis på att det är många bilar, men köerna blir *extra* långa bland annat för att folk inte håller avstånd, vilket många medvetet undviker just för att inte släppa in dessa smitare. Och det säger ju sig självt att hastigheten sjunker när folk ligger och bromsar hela tiden, eller hur? När man väl passerat punkten där folk ska smita in, så ökar i regel hastigheten. Hur kommer det sig?

    Jag tror de flesta rättfärdigar sina ”dumheter” på ett eller annat sätt, men ditt sätt var, enligt mig, inte ett dugg bättre än någon annan anledning. Att du tränger dig (oavsett anledning) orsakar ju inbromsningar och det i sin tur skapar extra långa köer – http://www.spix.nu/allmant/bromsen-orsakar-bilkoer/

    Jag försöker låta bli att tuta i onödan, men jag hade svurit lika mycket över dig som över de andra smitarna, kanske till och med lite mer eftersom jag inbillar mig att yrkeschaufförer borde veta bättre 🙂

    Tack för besöket, kommentaren och berömmet 🙂

Lämna ett svar till Björn

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.