Så installerar du WordPress – svensk guide

Det är många som är intresserade av att installera WordPress under en egen domän. Genom att installera WordPress på ett webbhotell med egen domän ökar möjligheterna både tekniskt för vad du kan göra med din hemsida, men även möjligheterna att tjäna pengar på din blogg eftersom du själv väljer om du vill visa annonser på sidan och vilka annonser som ska visas.

Den här guiden riktar sig till dig som varken har något webbhotell eller någon domän i dagsläget och jag kommer därför gå igenom även dessa steg. Därefter beskriver jag hur du installerar själva WordPress.

Idag finns det många webbhotell som erbjuder OneClickInstallers av WordPress, men jag tror du lär dig mer genom att göra det själv och det är inte alls så svårt som många tror.

För att installera WordPress med egen domän måste du till att börja med skaffa ett webbhotell och ett domännamn. Det finns massor av webbhotell att välja mellan, men själv använder jag Loopia och det är dem jag kommer använda mig av för den här guiden, men principerna är desamma för de flesta leverantörerna.

Beställ webbhotellspaket hos Loopia

Beställ webbhotellspaket hos Loopia

Börja med att välja vilket webbhotellspaket du är intresserad av. Jag rekommenderar Privatpaketet eftersom du alltid kan uppgradera senare, om det skulle behövas.

Registrera nytt domännamn

Registrera nytt domännamn

Domännamnet

I nästa steg ska du välja vilket domännamn du vill registrera och här gäller det att tänka till lite eftersom domännamnet kan ha ganska stor betydelse för hur din hemsida kommer att synas i sökmotorer som Google.

När folk söker på Google, så försöker Google leverera så bra träffar som möjligt och en av parametrarna som vägs in är hemsidans adress och det säger ju sig självt att en hemsida med domänen (adressen) bytbil.se borde handla mer om bilbyte än exempelvis adressen minblogg.se, men det behöver inte vara så och därför väger Google förstås in mycket mer än bara domännamnet. Innehållet på sidan väger tyngre än domänen, men i en hårt konkurrensutsatt bransch gäller det att utnyttja alla tänkbara medel för att nå toppositionen på Google för de tänkta sökorden eller fraserna.

Vill du bygga ett varumärke, så behöver du inte tänka så mycket på Google när det gäller domännamnet utan då är det viktigare att tänka på vad som är lätt att stava, uttala och komma ihåg.

Försök även undvika svenska tecken i domännamnet, alltså å, ä och ö. Fler och fler system och program har stöd för svenska tecken, men inte alla och vill du vara säker på att alla ska kunna nå sidan, så är det bäst att undvika svenska tecken.

Förutom domännamn, så ska du även välja vilken toppdomän du vill registrera. För en svensk sida som riktar sig till svensktalande, så är .se att föredra. För en internationell sida är det bättre med .com, men egentligen har det ingen större sexuell betydelse. Google förstår att en sida är på svenska om innehållet är på svenska och det går dessutom att tala om vilket språk en sida är skriven på i själva HTML-koden.

Om du ska registrera en domän inom ett populärt område, så är dock risken stor att domännamnet redan är registrerat, åtminstone för de populärare toppdomänerna och då gäller det att försöka komma på något liknande, eller med en annan ändelse eller formulering, exempelvis faktaombilar.se istället för bilfakta.se.

Du kan även använda bindestreck, så bil-fakta.se skulle fungera. Utomlands, eller rättare sagt på den internationella marknaden, är domännamn med bindestreck väldigt vanligt och det är för att populära .com-adresser är upptagna, men kanske framför allt för att kunna få in så många sökord som möjligt i domännamnet.

Du kan använda flera ord och bindestreck för att skapa ett domännamn, men tänk på att det blir svårt att överföra adressen muntligt, så svensk-wordpress-guide.se kanske fungerar bra för Google, men när du ska tipsa din kompis om sidan, så blir det lite knepigare.

Det går förstås bra att registrera svenskwordpressguide.se som ett ord, men det ser inte så bra ut för det mänskliga ögat, men i Googles ögon är det ingen större skillnad.

Om det är en personlig blogg du ska skapa, så kan för- och efternamn utgöra domännamnet och chansen är dessutom stor att den är ledig. Om du skriver ihop för- och efternamn eller separerar dem med bindestreck är mest en fråga om tycke och smak.

När du väl bestämt dig för ett domännamn, som dessutom är ledigt, så är det bara att klicka dig vidare i beställningsprocessen.

Efter genomförd beställning får du mail med uppgifter för att logga in på Loopias kundzon och det behöver du göra för att få tillgång till vissa nödvändiga uppgifter.

När domän och webbhotell är beställt och betalt, så kommer det dröja några timmar innan domänen blir tillgänglig. Registrerar du en .se-adress, så brukar domänen vara åtkomlig inom några timmar (läs mer).

Skapa en MySql-databas

Så fort du fått inloggningsuppgifterna till Loopias kundzon, så ska du logga in och skapa en MySql-databas som WordPress använder för att lagra all data i – https://cz.loopia.se/services/mysql.

Välj domän som du vill lägga till MySql för

Välj domän som du vill lägga till MySql för

Välj ditt domännamn ur listan och klicka på knappen ”Lägg till”.

Lägg till en MySql-användare

Lägg till en MySql-användare

Här ska du ange ett användarnamn och lösenord som du behöver när du ska konfigurera WordPress i nästa steg. Välj ett säkert lösenord och skriv upp det någonstans, så du kan kopiera det i nästa steg. Du behöver även uppgifterna om MySql-databas och Server när du ska konfigurera WordPress, så skriv upp dessa uppgifter eller lämna fönstret öppet.

Användaren du skapar här är den som används av WordPress internt när din sida besöks av dig eller någon besökare och för att data ska kunna sparas, redigeras eller raderas. Detta sker när du skapar nya poster, redigerar befintliga, raderar en post eller när någon skriver en kommentar. Databasen anropas även för att visa poster, sidor, kommentarer och liknande, men det är som sagt uppgifter som sköts i bakgrunden av WordPress.

WordPressanvändaren som du skapar behöver både läs, skriv och raderingsrättigheter, så se till att alla tre boxarna är ikryssade, vilket de ska vara som standard.

Klicka därefter på ”Lägg till”.

Användarnamnet och lösenordet som du väljer här är inte detsamma som du använder när du ska logga in på din sida.

Ladda ner och konfigurera WordPress

Medan du väntar på att din domän ska bli synlig/tillgänglig kan du passa på att ladda ner själva WordPress och konfigurera det, så det är klart att installeras när din domän blir tillgänglig.

Ladda ner den språkversion av själva WordPress som passar dig bäst:

Att du laddar ner och installerar den svenska versionen betyder dessvärre inte att hela din blogg blir på svenska eftersom det mesta avgörs av vilket tema du väljer, men längre fram kommer jag visa hur du själv kan översätta ett tema. Det är inte svårt, men lite tidsödande.

Oavsett vilken språkversion du laddar ner, så är det en zipfil du laddar ner och den ska packas upp (extraheras) till någon lämplig plats på din hårddisk.

Nu ska vi konfigurera WordPress för att kunna installeras och för det måste vi ha en texteditor. Det medföljande Anteckningar (Notepad) som följer med Windows fungerar, men det finns betydligt bättre alternativ. Personligen föredrar jag Notepad++ som kan laddas ner gratis från http://notepad-plus-plus.org/download/. Välj ”Notepad++ Installer” eller klicka bara på knappen ”Download” som pekar mot samma fil. 

Kanske ska poängtera att Notepad++ endast fungerar på Windows, så sitter du med en Mac, så får du välja andra alternativ, om inte Mac redan har en bättre texteditor än Windows Anteckningar.

Om du väljer att använda Notepad++ och gillar programmet, så får du gärna ge ett bidrag till skaparen på följande sida: http://notepad-plus-plus.org/donate/. Och nej, jag känner inte personen bakom Notepad++ och ännu mindre tjänar jag själv några pengar på att du donerar till projektet, men själv försöker jag gynna personer som jag tycker gör ett bra jobb. Har sålunda skänkt en slant till Notepad++ skapare.

Döp om filen wp-config-sample.php

Döp om filen wp-config-sample.php

Till att börja med kan du döpa om filen ”wp-config-sample.php” till ”wp-config.php” och därefter öppnar du den i valfri texteditor (Notepad++ företrädesvis).

Varning vid öppnande av PHP-filer

Varning vid öppnande av PHP-filer

Om du får upp ett fönster som varnar för att öppna filen wp-config.php, som på bilden ovan, så behöver du inte vara orolig utan kan lugnt klicka på Öppna. Kryssa ur rutan ”Varna alltid innan öppnandet av den här filtypen”, eller hur det nu skrivs på svenska (jag har Windows inställt på engelska, av gammal vana).

Om Windows inte vet vilket program som ska öppna filen, så får du välja Notepad++ från listan med program, alternativt bläddra dig fram till filen ”Notepad++.exe”, eller vilken texteditor du nu använder. Har du inte installerat någon texteditor, så går det bra att öppna filen med Notepad (Anteckningar).

PHP- och HTML-filer är vanliga textfiler

Värt att nämna är att PHP-filer är helt vanlig textfiler (.txt), men istället för filändelsen .txt, så har de filändelsen .php. Detsamma gäller HTML-filer som har filändelsen .htm eller .html, men som egentligen är helt vanliga textfiler.

Testa att byta namn på en PHP- eller HTML-fil till .txt och dubbelklicka sedan på filen. Den kommer öppnas i din texteditor och i fallet med HTML-filen, så kommer dess HTML-kod att visas istället för att renderas av webbläsaren. För PHP-filer blir det ingen skillnad, förutom att den inte färgkodas korrekt om du öppnar den i Notepad++.

Ange namnet för databasen

Ange namnet för databasen

På rad 19 i ”wp-config.php” finner du raden ”define(‘DB_NAME’, ‘Ange databasnamn här’);.

MySql-uppgifter

MySql-uppgifter

Byt ut ”Ange databasnamn här” mellan de både ‘tecknen mot ditt databasnamn (MySQL-databas), men ta inte bort något av ‘-tecknen.

Om du inte har kvar Loopiafönstret, så hittar du uppgifterna i Kundzonen under menyn ”Kontoinställningar -> MySql-uppgifter”.

Ange användarnamn för MySql-användaren

Ange användarnamn för MySql-användaren

På rad 22 ska du ange användarnamnet som du skapade när du lade till MySql och precis som med databasnamnet, så ska du ersätta ”Ange databasanvändare här” med användarnamnet.

Ange MySql-användarens lösenord

Ange MySql-användarens lösenord

På rad 25 ska du ange MySql-användarens lösenord. Eftersom wp-config.php är en helt vanlig textfil, så kommer lösenordet att skrivas ut i klartext, precis som vilken annan text som helst.

Ange adressen till MySql-servern

Ange adressen till MySql-servern

På rad 28 ska du ange adressen till din MySql-server och den finner du under kolumnen ”Server” enligt bilden ”MySql-uppgifter”, som du finner en bit upp på den här sidan.

Ange unika fraser för att säkra din installation

Ange unika fraser för att säkra din installation

På raderna 45 till 52 ska du ange olika unika fraser för att säkra din WordPressinstallation. Antingen hittar du på egna fraser här, eller så gör du lätt för dig och skapar unika fraser med hjälp av sidan https://api.wordpress.org/secret-key/1.1/salt/ och kopierar och klistra in.

Det sistnämnda alternativet är att föredra och fraserna du får är unika för dig. Uppdaterar du sidan, så skapas nya fraser. Kopiera raderna på sidan och markera sedan raderna 45-52 i Notepad++ och klistra in.

Automatiskt skapade fraser

Automatiskt skapade fraser

Om du gjort rätt, så ska det se ut som på bilden ovan.

Genom att byta ut dessa fraser i framtiden förstör du alla kakor (cookies) för samtliga inloggade besökare som då tvingas logga in på nytt.

Tabellprefix används för att kunna installera flera bloggar på samma server

Tabellprefix används för att kunna installera flera bloggar på samma server

På rad 62 ska du ange ett prefix för din WordPress-installation och anledningen är att du ska kunna installera flera WordPress-bloggar på samma server. När WordPress installeras får alla tabeller detta prefix före namnet och därför skapas separata tabeller för varje installation. Jag brukar använda en förkortning av domännamnet eller liknande för att särskilja de olika installationerna, men du väljer själv vad du vill använda för prefix. Om du vill använda domännamnet som prefix, så går det alldeles utmärkt.

Du behöver inte ha med understrecket ”_” tillsammans med ditt unika prefix, men det blir lättare att urskilja tabellnamnen om du använder understrecket, så det rekommenderas.

Använd inte de svenska tecknen å, ä eller ö och inga mellanslag. Huruvida du vill använda gemener eller versaler är upp till dig, men tänk på att de flesta webbhotell kör med Linux och det är ett skiftlägeskänsligt operativsystem, vilket innebär att det är skillnad på ‘wp_’ och ‘Wp_’.

För den här guiden utgår jag från att WordPress ska vara det primära systemet på din domän och därför installeras i rotkatalogen, så därför behöver du inte göra ytterligare redigeringar utan du kan spara dina ändringar och stänga filen.

Ladda upp via FTP med FileZilla

För att ladda upp din WordPress-installation behöver du en FTP-klient och uppgifter för ditt FTP-konto.

Jag använder FileZilla som är en gratis FTP-klient som du kan ladda ner och installera från https://filezilla-project.org/download.php?type=client.

Skapa en ny "plats" i FileZilla

Skapa en ny ”plats” i FileZilla

När du installerat programmet och startat det ska du börja med att skapa en ny plats och det gör du genom att klicka på ikonen högst upp till vänster, genom att välja från menyn Arkiv -> Platshanteraren eller genom att tycka Ctrl + S.

Skapa en ny plats i FileZilla

Skapa en ny plats i FileZilla

Klicka på knappen ”Ny plats” och döp platsen till ditt domännamn eller vad du nu tycker passar.

FTP-uppgifter från Loopias Kundzon

FTP-uppgifter från Loopias Kundzon

Därefter ska du ange uppgifter för själva FTP-kontot och dessa hittar du i Loopias Kundzon under Kontoinställningar -> FTP-uppgifter. Om du inte redan har ett FTP-konto, så skapar du ett nytt sådant med åtkomst till hela hemkatalogen. Även här ska du ange ett säkert lösenord som helst består av minst 6 tecken med en blandning av små och stora bokstäver, siffror och helst även specialtecken.

Ange adressen till FTP-servern under fältet Värd

Ange adressen till FTP-servern under fältet Värd

I textfältet för Värd anger du adressen till FTP-servern. Denna adress finner du i Loopias Kundzon för FTP-uppgifter under rubriken ”Server”, enligt bilden strax här ovan.

Ange inloggningstyp och inloggningsuppgifter

Ange inloggningstyp och inloggningsuppgifter

Därefter väljer Normal som inloggningstyp och i fälten Användare och Lösenord skriver du in uppgifterna som du finner i Kundzonen för din FTP-användare. Sedan kan du klicka på OK och därefter kan du logga in på ditt FTP-konto genom att klicka på pilen i den övre vänstra ikonen i FileZillas fönster, eller genom att välja din plats från Platshanteraren.

När du loggat in kommer du ha din lokala dator i de vänstra fönstret och webbservern i de högra.

Men innan du börjar ladda upp filerna bör du försäkra dig om att din domän är åtkomlig och det gör du genom att ange ditt domännamn i webbläsaren. Om du får fram en sida med röd bakgrund där det står ”Parkerad hos Loopia”, då är domänen tillgänglig, men om det bara är ett par timmar sedan du registrerade domänen, så kan den vara mer eller mindre åtkomlig vilket innebär att du helt plötsligt inte kommer åt sidan. För att vara helt säker på att allt går som det ska skulle jag vänta fyra fem timmar efter domänregistreringen innan jag började ladda upp filer till FTP-kontot.

När du är säker på att domänen är uppe, så kan du börja ladda upp filerna.

Leta upp katalogen med din WordPress-installation på din dator i de vänstra fönstren och i de högra fönstren klickar du på ditt domännamn och sedan på ”public_html”.

Markera alla filer och dra-och-släpp till det högra fönstret

Markera alla filer och dra-och-släpp till det högra fönstret

”public_html” är katalogen som används som rotkatalog för din hemsida och det är dit du ska ladda upp alla WordPress-filerna.

Observera att du inte ska ladda upp katalogen ”wordpress” från din egna dator utan filerna som ligger i denna katalog, som på bilden ovan. Markera alla filerna i det vänstra fönstret och dra-och-släpp dem i det högra, som ska vara ”public_html”-katalogen.

Det kan ta flera minuter att ladda upp alla filerna.

Redo för att installera WordPress

Redo för att installera WordPress

När alla filerna är uppladdade är det bara att skriva in ditt domännamn i webbläsaren och förhoppningsvis ska du mötas av en liknande sida som på bilden ovan och det här är sista steget innan WordPress installeras.

Här ska du ange titeln på din blogg, användarnamn och lösenord. Du måste även ange en e-postadress.

Titeln är namnet på din blogg och i mitt fall är det samma som domännamnet – Spix. Du väljer förstås själv vad din sida ska heta och du kan ändra det senare om så önskas.

Användarnamnet och lösenordet ska du välja med omsorg. Användarnamnet och lösenordet kommer att användas för att logga in i WordPress administrationsgränssnitt och den inloggningssidan kommer vara utsatt för en hel del besök av datorer som försöker logga in på din sida genom att ange olika standardanvändarnamn och lösenord, så att ange admin som användarnamn och 123456 som lösenord är inte att rekommendera.

Har du inte någon e-postadress för din domän, så rekommenderar jag att du skapar en nu, vilket du enkelt gör i Loopias Kundzon under menyn E-post.

Om du vill att din sida ska kunna hittas av sökmotorer, så låter du fältet ”Tillåt sökmotorer att indexera denna webbplats” vara ikryssat, men oavsett vilket du väljer, så är det ingen garanti för att sökmotorerna indexerar eller låter bli att indexera din sida, men de flesta respekterar regeln.

När detta är klart är det bara att klicka på ”Installera WordPress” och därefter kan du logga in och börja administrera din nya WordPress-blogg.

Har du frågor eller synpunkter på den här guiden, så är du välkommen att lämna en kommentar här nedan, så ska jag försöka svara så gott jag kan.

3 kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *