Byta framljus på KIA Picanto

I tisdags bytte jag halvljusen på min KIA Picanto, på bägge sidorna. Vänster halvljus hade slocknat och då är det i regel bara en tidsfråga innan den andra sidan slocknar, så det är lika bra att byta bägge på en gång.

Att byta hel/halvljus på KIA Picanto är inte så svårt som man först kan tro, men det krävs lite våld.

Lossa två skruvar

Lossa två skruvar

Det första du måste göra är att lossa två skruvar, markerade på bilden ovan.

Framljuset sitter fast med två snäppen

Framljuset sitter fast med två snäppen

Därefter kommer det lite våldsammare momentet – bända loss själva lyktan.

Plastsnäppet

Plastsnäppet

I nederkant sitter själva lamphuset fast mot karossen med hjälp av två ”snäppen”.

Det sitter sålunda inga fler skruvar någonstans runt själva lamphuset utan det är bara att dra/trycka ut huset från karossen. Hur man åstadkommer detta är dessvärre inte så lätt att förklara, men jag lyckades bända bort lamphuset genom att pilla in fingrarna nertill under huset och lirka det uppåt så att jag fick in fingrarna mer, tills jag fick grepp och kunde dra lamphuset utåt och tillslut släppte ena snäppet och sedan var det lättare att få bort den andra.

Det gäller förstås att ta det lugnt och försiktigt eftersom det handlar om plastdetaljer och man kommer lätt åt karossen med repor som följd. Men, det krävs en smula våld – eller rättare sagt, styrka – för att få loss det.

Du kan även testa att trycka ner handen bakom lamphuset och trycka på medan du försöker dra ut huset med andra handen.

Tänkt på att det är i nederkant som fästena sitter, så det hjälper inte mycket att bända ut huset på ovansidan.

Observera att du endast behöver ta loss lamphuset på vänster sida (förarsidan). Högersidan kommer du med största sannolikhet åt utan att ta bort lamphuset.

När du väl fått loss huset är det inga problem att byta själva lampan.

Gummiskyddet runt lampan ska tas bort

Gummiskyddet runt lampan ska tas bort

Sladden/kontakten är försedd med en gummihandske som ska skydda mot smuts och väta och du måste först ta bort kontakten innan du kan ta loss det större gummit som sitter runt lampfoten.

H4-lampan lätt åtkomlig

H4-lampan lätt åtkomlig

När kontakt och gummiskydd är borta är det lätt att komma åt själva lampan, en H4. Lampan sitter fastsäkrad med en metallbygel och lossas ungefär som en säkerhetsnål (tryck neråt/åt sidan).

När du handskas med den nya lampan, var försiktig så du inte kommer åt lampglaset med fingrarna då detta kan sänka lampans livslängd rejält.

Att få ihop det hela är betydligt enklare.

Sätt fast den nya lampan åt rätt håll och säkra med bygeln. Sätt tillbaka det stora gummit och se till att det sitter ordenligt. På med kontakten och försäkra dig om att även den sitter ordentligt.

Sedan är det i princip bara att trycka tillbaka lamphuset på sin plats, men det kan vara lite svårt att få snäppena att snäppa fast – men det går efter ett par försök. Kontrollera att lamphuset verkligen sitter ordentlig och att det inte är några stora glipor nertill eller vid sidorna för då har du antagligen missat snäppena.

När lamphuset ser ut att sitta rätt, skruvar du dit de två skruvarna och sedan är arbetet klart.

Om du ändå ska riva bort lamphuset och inte har bytt några lampor tidigare eller på väldigt länge, så kan det vara läge att byta samtliga på en gång, så slipper du det bekymret på ett tag.

Sen förordar jag att du byter på bägge sidorna. Av egen erfarenhet har jag lärt mig att lampornas livslängd inte skiljer sig mer än ett par veckor, så har ena sidan slocknat, så lär det inte dröja mer än en vecka eller två innan andra sidan slocknar.

Jag köpte Mekonomens egna H4:or för 35 riksdaler styck och det ska bli intressant att se hur länge de håller.

Uppdatering 2012-10-16

Det är nästan på dagen 1 år sedan jag bytte lamporna till halvljuset på min KIA Picanto (H4) och än så länge lyser lamporna från Mekonomen lika bra som för ett år sedan, så jag hoppas att de fortfarande säljer samma modell, för de verkar helt klart prisvärda.

Jag kollade precis på Mekonomens hemsida och de verkar sälja ett ”eget” märke fortfarande, för 36 riksdaler och artikelnumret är 22-MEKOH4.

8 kommentarer

  • Erik H

    Kanon! Stort tack för denna utomordentliga instruktion – den funkade perfekt. Jag trodde att jag skulle behöva lämna in min frus Kia på verkstaden för att byta H4-lamporna. Det tog en halvtimme att byta båda lamporna – SUPER! I övrigt är vi nöjda med vår Picanto -06 – en riktigt trevlig bil. Hälsningar Erik o Åsa

  • mats thurfjell

    tack för den perfekta beskrivningen ! räddade min kväll.

    mvh/
    mats

  • Ett megatack!!! Fick bytt lampan utan problem, hade först tänkt skruva isär hela jävla motorn för att komma åt! 🙂

    Grymt stort tack!

  • Merethe

    Tack för en utmärkt beskrivning, höll på att ge upp.

  • UC

    Hej.

    Tack för beskrivningen; är på G att byta lampor. Hur lång tid bör det ta med denna beskrivning som ledning om man har ok fallenhet för mekande?

    Mvh

  • Juri Salminen

    Det är nästan på dagen ett år sedan jag bytte, så jag kommer inte riktigt ihåg hur lång tid det tog, men jag är ganska säker på att du hinner byta lamporna på bägge sidorna på under halvtimmen.

  • Jonny Siljedahl

    Tack för en mycket bra beskrivning tänkte ge upp först men då googlade jag å fan så smidigt det var så mycket tack / Jonny

Lämna ett svar till mats thurfjell

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.