Sänkt fordonsskatt

Lägre utsläpp ger lägre fordonsskatt

Lägre utsläpp ger lägre fordonsskatt

Läste som hastigast att fordonsskatten blivit ändrad sedan årsskiftet till ett mer rättvist system där bilar med höga utsläpp får högre skatt och bilar med lägre utsläpp får sänkt skatt.

Dieselbilarna har länge varit straffskattade, men nu blir det en förbättring på den fronten.

Dessvärre gäller fortfarande viktbaserad skatt på dieselbilar av äldre årsmodell än 2006, men skatten har sänkts med 4%.

Min lilla KIA Picanto 1.1 CRDI har sålunda fått sänkt skatt, från tidigare dryga 2.000 till drygt 1.400, så det är en sänkning med hela 600 riksdaler.

För personbilar som drivs med diesel gäller dessutom följande:

  • Bilar tagna i bruk före den 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 500 kronor.
  • Bilar tagna i bruk från och med 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 250 kronor.
  • Bränslefaktorn sänks till 2,55 (idag 3,3 alternativt 3,15).

För bilar som beskattas efter vikt (äldre än 2006) innebär de nya reglerna:

  • Bilar som drivs med bensin får höjd skatt med 3%.
  • Bilar som drivs med diesel får sänkt skatt med 4%.

Dock har myntets framsida även en baksida och på baksidan står höjd energiskatt i två steg. Från 1 januari 2011 höjs energiskatten med 20 öre/liter och i andra steget, från 1 januari 2013, höjs energiskatten med ytterligare 20 öre/liter.

För egen del innebär detta att jag har fått sänkt fordonsskatt med drygt 600 kr/år, men eftersom jag kör c:a 4.000 mil per år och därmed köper c:a 2.000 liter diesel, så blir inte den totala besparingen mer än dryga 200 riksdaler. Från 1 januari 2013, när energiskatten höjs med ytterligare 20 öre/liter, försvinner besparingen helt och blir ett nollsummespel.

Jag är dock nöjd med att man gjort om beräkningen av fordonsskatten, så det lönar sig mer att köra med en snålare bil. Sen är det förstås tråkigt att inte äldre bilar beräknas på samma sätt, men det beror kanske på att man vill få folk att köpa nyare bilar istället.

Läs mer om den nya fordonsskatten på Transportstyrelsen.

För personbilar som drivs med diesel gäller dessutom:

  • Miljöfaktorn görs om till ett fast miljötillägg enligt följande:
    – bilar tagna i bruk före den 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 500 kronor.
    – bilar tagna i bruk från och med 1 januari 2008 får ett miljötillägg på 250 kronor.
  • Bränslefaktorn sänks till 2,55 (idag 3,3 alternativt 3,15).

2 kommentarer

  • Semir

    Hej!

    Undrar om du fortfarande äger din Picanto diesel??
    Har lite frågor om den bilen som jag skulle uppskatta om du kunde svara på!

    Mvh Semir…

  • Ja, jag har kvar min lilla Picanto.

    Är ingen expert på Picanto, eller rättare sagt bilar, men ska svara på dina frågor så gott jag kan.

Lämna ett svar till Semir

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.