En måndag på ICA

Klockan 05:30 på ICA DE Årsta, Stockholm.

ICA DE Årsta

ICA DE Årsta 05:30

På måndagsmornarna är det inte många som lastar på ICA Årsta, så jag lyxar till tillvaron genom att backa in både bil och kärra i varsin lucka. I vanliga fall är vi fler som lastar samtidigt och då får man nöja sig med en lucka i taget och då får man ställa kärran någon annan stans först, lasta bilen och därefter backa in kärran.

Detta är ett av irritationsmomenten på ICA Årsta – det finns ont om platser att hänga av kärran på, men sedan tomgodset försvann från ”Gamla frysen”, så kan man ställa kärran i en av dessa luckor. Nu har även andra chaufförer börjat anamma detta, så nu står det inte så många släp i vägen när man ska backa in i  luckorna, något som varit ett stort problem under vintern när snövallarna inne på gården tagit bort ytterligare några meter av utrymmet som behövs för att kunna backa till. Att det dessutom står personbilar, lastbilar och kärror inne på gården gör ju inte saken bättre.

Dagens första lass ska ut till Ekerö, till ICA Tappen, ICA Nyckelby och ICA Skå. Nyckelby och Skå hamnar på bilen och sen fyller jag på bilen med Tappen. Kärran fylls med Tappströms varor.

ICA Tappen är ett bra ställe. Backen lutar visserligen, så man får inte bakgavelliften helt plant med kajen, men istället är personalen väldigt hjälpsam, så det är inga problem att lossa. Lossar kärran på drygt 15 minuter och sen är det bara att ställa ifrån sig skiten bakom husknuten och hoppas att man inte stänger in någon personbil på parkeringen…

När bilen är lossad är det dags att glida vidare mot ICA Nyckelby. Där är det marklossning som gäller, men det går bra och dom brukar inte ta mer än 6-8 burar. En skvätt tomgods i form av tomburar och någon bur med pant och kanske lite gråbackar om inte ”färsken” varit där för mig.

Efter Nyckelby återstår ICA Skå. Samma princip som Nyckelby. Marklossning utan större problem och lite mer tomgods.

Tillbaks till Tappen för att kroka på kärran och sen är det tillbaks mot Årsta för att hänga av kärran vid gamla frysen och sen iväg till tomgodset för att lossa bilen.

Vid 10-tiden är jag redo för nästa lass – ett drickalass till ICA Maxi Haninge. I regel bara bilen.

Får nästan alltid vänta på lucka eller ställa mig i en lucka längre bort, så det tar i regel över en timme innan jag är färdiglastad. Tar alltså lika lång tid att lasta det här lasset som förstalasset, som är både bil och kärra. Efter lastningen är det dags för lunch tillsammans med Lillen.

Lossningen på Maxi Haninge går på 20-30 minuter beroende på hur trångt och jävligt det är inne på lagret. Butiken är stor och säljer hur mycket som helst, men lagret är i minsta laget, så det kan vara lite problem att bli av med grejerna.

När drickat är lossat åker jag över till framsidan för att hämta panten. Där är det marklastning som gäller och det tar i regel längre tid att lasta än lossa…

Efter lossning och lastning på ICA Maxi Haninge är det åter dags att bege sig mot tomgodsavdelningen för att släpa av allt man precis lastat.

Efter Haninge-lasset återstår att lasta upp ICA Glädjen och ICA Valsta, men det kör en annan chaufför ut, så jag lastar bara upp och åker ut till Kallhäll för att lämna över bilen.

ICA Glädje är ett bilställe, så det hamnar på bilen och Valsta på kärran. Försöker få plats med hela Valsta på kärran, så chauffören slipper koppla isär.

När ekipaget är färdiglastat beger jag mig mot ICA DE Kallhäll för att lämna över bilen till nästa chaufför och jag kan stämpla ut vid 15-17 tiden om allt gått som det ska under dagen.

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *