Köp inte länkar om du använder Google Analytics

Google PageRank används för att ranka din sida

För att hamna i topp på Google krävs det lite mer än att bara lägga upp en hemsida och tala om för Google att den finns. Verkar du inom en bransch med hög konkurrens, så räcker det inte heller med bra och unikt innehåll. Du behöver länkar. Bra länkar.

Ett vanligt sätt att skaffa länkar är helt enkelt att köpa länkar. Många SEO-byråer tillhandahåller olika tjänster för att tillhandahålla länkar, av mer eller mindre bra kvalité, och det kan vara lockande att köpa en sådan tjänst för att enkelt skaffa sig inlänkar.

Men om du använder Google Analytics på din sida, så ser Google varifrån trafiken till din sida kommer och ifall du köpt skräplänkar – som inte genererar någon riktigt trafik – så ser Google även det. Och det krävs ingen raketforskare för att räkna ut länkarnas värde.

Du har säkert hört talas om Google PageRank, som är Googles sätt att ranka olika domäner och enskilda sidor, på en skala 1 till 10. Förr var Googles PageRank offentlig, men så är inte längre fallet, men det är fortfarande det som avgör hur högt en sida ska rankas i förhållande till andra sidor.

Inlänkar är en av över 200 parametrar som används för att avgöra en sidas PageRank (PR), men länkar är en av de viktigare parametrarna och det är därför det är så viktigt att försöka skaffa sig bra inlänkar. Ju högre PR en sida har, desto högre värde har en länk från den sidan.

PR-värdet har en bas på mellan 4 och 5 vilket innebär att 1 länk från en PR2-sida motsvarar 5 länkar från en PR1-sida, om vi utgår från att basen är 5. 1 länk från en PR6-sida motsvarar 5 länkar från en PR5-sida och så vidare. Så en länk från en PR10-sida motsvarar tusental länkar från en PR1-sida.

Men i och med Google Analytics inträde på arenan, så har Google fått tillgång till betydligt mer riktig data och kan använda sig av dessa för att vidare analysera och värdera värdet på olika sidor och eventuella länkar.

Jag vet förstås inte om eller hur Google använder sig av data från Google Analytics för att värdera sidor och länkar, men jag skulle bli väldigt förvånad om de inte använde det.

Det är givetvis upp till dig att avgöra hur du vill gå tillväga för att försöka placera dig högre upp hos Google, men jag skulle starkt avråda dig från att köpa skräplänkar. Ska du köpa länkar – köp länkar hos relevanta sidor som har riktig trafik.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.