Krångligt att säga upp abonnemang hos AssistansBolaget

AssistansBolaget

Problem att säga upp ditt abonnemang hos Assistansbolaget? Du är inte ensam.

Det här är den mest lästa artikeln på den här sidan och den handlar om Assistansbolaget och precis som de flesta andra, så har du troligen hamnat här när du sökt efter Assistansbolaget och bedrägeri eller hur man säger upp sitt avtal eller abonnemang hos Assistansbolaget.

Många letar efter en e-postadress till dem och i sina egna villkor hänvisar de till kontakt@assistansbolaget.nu.

Det är väldigt enkelt att teckna ett abonnemang hos AssistansBolaget direkt via hemsidan, men för att säga upp det, så måste man ringa till dem. De flesta tycker säkert att det inte är något problem eller konstigt med det, men personligen avskyr jag att behöva ringa, speciellt med tanke på att det inte behövdes för att teckna abonnemanget.

Jag mailade AssistansBolaget och frågade varför det är krångligare att säga upp abonnemanget än att teckna det och fick faktiskt svar:

Hej och tack för ditt mail.

Anledningen till att man inte kan säga upp sitt abonnemang via webben är att vi måste säkerställa att det är korrekt person som avslutar ett abonnemang för att inte riskera att någon av våra kunder ofrivilligt blir av med sitt skydd.
Med vänliga hälsningar
Assistansbolaget

Trevligt att få svar, snabbt dessutom, men deras argument är, enligt mig, rent nonsens. Det går lätt att säkerställa att rätt person sagt upp abonnemanget genom att skicka ett verifieringsmail till adressen som personen angav när han eller hon tecknade abonnemanget, där personen uppmanas att följa en länk för att avsluta abonnemanget. Det är så det brukar fungera med diverse e-tjänster och många gånger krävs det en dylik verifiering även när man registrerar sig, för att verifiera att mailadressen är riktig. Det finns med andra ord ingen anledning att behöva ringa, förutom för att göra det hela krångligare och det är förstås därför AssistansBolaget valt det alternativet. När man inser att man måste ringa, så skjuter man på det och sedan glömmer man bort det.

Det är heller inget månadsabonnemang, som man kan tro när man läser om månadspriserna, eftersom abonnemangen gäller ett år i taget med automatisk förnyelse, såvida man inte ringer och avslutar det tre månader innan förnyelsedatumet.

Jag retar mig ganska mycket på sådana här villkor, men AssistansBolaget är knappast unika med det på något sätt, så det är inte därför jag skriver om just dem. Det bara råkade bli så.

Uppdatering 2015-10-11

Blanda inte ihop Assistansbolaget med Assistancekåren. Enligt kommentatorn Mikael, så samarbetar Assistancekåren med alla försäkringsbolagen och har du minst halvförsäkring på bilen, så kostar en bärgning mellan 1.200 – 1.500 beroende på självrisken.

Assistancekåren når du på 020 – 912 912 och http://www.assistancekaren.se.

Uppdatering 2019-09-28

Dåligt omdöme hos Trustpilot

Den här sidan har fått många kommentarer, varav majoriteten är negativt inställda till AssistansBolaget och deras villkor och på Trustpilot har de också fått ett väldigt dåligt omdöme.

Sist jag tittade, så var samtliga inlämnade omdömen negativa, så jag är uppenbarligen inte ensam om att störa mig på villkor liknande de som AssistansBolaget tillämpar.

114 kommentarer

  • Anders

    Var faktiskt själv på väg att bli kund hos assistansbolaget för ett tag sen men tror jag hoppar det. Sjukt att dom får ha såna villkor ens. Det är bara för att lura folk. Inget annat. Bra att ni skriver om såna här företag.

  • Stefan K

    Det räcker med bra bilförsäkring så behöver man inga andra försäkringar som typ Assistansbolaget Falck eller vad de nu heter som försöker sälja försäkringar som man oftast redan har.

  • Erling Jönsson

    Jag blev uppringd av detta företag. De heter preventic group men kallar sig för assistansbolaget. Konstigt nog finns det ett annat företag som heter assistansbolaget ab. Blev därför lite vilseledd när jag kollade på allabolag. Killen som ringde mig kallade sig för Fabian. Jag trodde först de ringde angående min assistans som jag har sedan tidigare hos Falck. Säljaren var ganska snabb med att snappa upp detta eftersom han då snabbt ville få till ett avtal som skulle gå väldigt fort. Jag kommer anmäla både preventic group och assistansbolaget till konsumentverket. Om de skickar en faktura så blir det en polisanmälan.

  • Peter

    Har också blivit uppringt av detta företag och när jag tackade nej sa han att det skulle kosta 3000 kr per kilometer om jag skulle behöva bli bärgad om jag inte har deras försäkring. Då la jag på luren.

  • Sven Larsson

    Jag var inne på Falcks hemsida och kollade och några dagar senare ringde de då de sett att jag var inne på deras sida. De måste ha något spionprogram på sin sida för annars vet jag inte hur de kunde se att jag varit inne hos deras sida. Jag var bara intresserad av att se hur mycket det skulle kosta hos dom. Dom sa också att det kostar jättemycket om man inte har försäkring. Jag tackade nej till deras erbjudande.

  • Fredrik

    4. Ångerrätt 4.1 Om Kunden har ingått Avtalet på distans eller utanför affärslokal har Kunden rätt att frånträda Avtalet inom fjorton (14) dagar (”Ångerfristen”) genom att meddela Assistansbolaget via kundservice, e-post eller post. På Konsumentverkets hemsida finns även en standardblankett för ånger. Ångerfristen löper ut fjorton (14) dagar efter den dag Avtalet ingicks.”

    Ett utdrag ur deras avtal, så visst ska man kunna säga upp abonnemang via e-post. Bara att påpeka för dem hur de själva skrivit sina villkor.

  • Göran svensson

    Jag har också blivit uppringd av Assistansbolaget. Var det Falck eller Assistansbolaget som ringde dig efter du varit på Falcks hemsida?

  • Sollan

    För c.a 7 år sedan gick bilen sönder på långfärd mellan Skara och Stockholm (närmare Stockholm ) jag ringde bärgare som drog bilen till min bror. Kostnad 5000 kr! Jag bara säger FEM TUSEN KRONOR! Efter det tog jag en Falks försäkring som jag utnyttjat vid två tillfällen. Det ena var när jag körde av vägen i en skarp kurva och landade mjukt på en åker. Det andra tillfället gick fjädern av och punkterade ett däck. Gratis bärgning utan krav på att det skulle vara en märkesverkstad! Så j-a skönt! Men nu är bilen jag kör för gammal fick nu nåt brev från assistansbolaget vägassistans som försäkrar äldre bilar. Är de verkligen seriösa? 390 kr/år för min 945:a årsm -94?

  • Janne

    Undrar om det går dåligt för Assistansbolaget!? Vägassistans i ett år för 390 kr och ingen självrisk eller andra kostnader.

    Sen står det att det spelar ingen roll vilken bil jag kör, alltså kan jag åka på långsemester med en skrotbil och ändå få assistans!

  • VARNING! Fick också erbjudande från Assistansbolaget och vill varna. Efter allt innehåll som Juri skrev så står det:
    OS. Abbonemanget är kopplat till dig som PERSON vilket gör att du får hjälp oavsett vilken bil du kör! Om jag fattar rätt så gäller den alltså INTE för själva BILEN om ex.vis frugan kör!!!! En verklig fuling som jag inte tror att andra har eller??

  • Mikael

    Hej ! Jag vill bara meddela alla där ute att detta är inte Assistancekåren som håller i denna försäkring , Det kan förknippas starkt med oss, men så är inte fallet ! Dom kallar sig Assistansbolaget och det är VÄLDIGT likt AssistanceKåren för dom som kanske inte riktigt har koll på det här med bärgare . Sitter du ute på vägen med fel på bilen och söker på nätet efter bärgare , se till att det INTE står Assistancebolaget .. Utan Assistancekåren , Assistanacekåren jobbar ihop med alla försäkringsbolag och har du minst en halvförsäkring så kostar det dig 1200 – 1500 kr Beroende på vilken självrisk du har hos ditt försäkringsbolag , Det ska ABSOLUT INTE kosta dig som har en bra försäkrad bil MER än Din räddnings självrisk ! Vid fel på bilen ! Ring en seriös Bärgare som jobbar ihop med försäkringsbolagen !! AssistanceKåren 020-912 912

  • ADDA

    Hej,
    Bara att det står att abonnemanget är kopplat till personen och inte till bilen måste få folk att reagera att detta kan inte vara seriöst.

  • Mikael

    Hej !
    Det skulle vara Fantastiskt om det skulle vara så bra att det skulle vara kopplat till personen , helt klart ! Men det är ett väldigt bra försäljningsknep ! Men som sagt , alldeles bra för att detta skulle funka och vara seriöst ! MVH Micke Assistancekåren Nyköping

  • Andreas

    Så här står det på deras hemsida under Frågor & svar:
    Om du vill avsluta din försäkring kontaktar du Assistansbolaget via telefon på 042-324 324 och säger upp det. Du kan säga upp din försäkring till att upphöra när som helst.

    Så det är skillnad mot vad som står i avtalet.

  • Stefan

    Sitter här med ett erbjudande i handen från Assistansbolaget daterat 151116. Sedan läser jag artikeln på DI som Hassel postade här ovanför. Konkurs hotar om dom inte upphör med sin verksamhet (bedriver försäkringsverksamhet utan tillstånd). Seriöst? 😉 Åker rakt i papperskorgen.

  • Michael

    Jag tycker personligen inte det är särskilt krångligt att ringa om man vill säga upp försäkringen. Och jag sitter nu med ett erbjudande på 390 kr/år eller alternativt att behålla Falck för 595 kr/år. Jag tycker erbjudandet ser bra ut. Men det som gör att jag inte tecknar det är DI-artikeln samt http://www.sydsvenskan.se/ekonomi/assistansbolaget-far-inte-salja-forsakringar/
    Nu är det december, enligt artikeln har Finansinspektionen beslutat att Assistansbolagets försäkringsrörelse måste avvecklas senast den 30 november 2015. Bolagets sida är uppe och allt ser bra ut där, det ser inte ut att ha avvecklats. För säkerhets skull fortsätter jag med Falck tillsvidare.

  • Roger S

    Tecknade en försäkring får några dagar sedan per telefon & som jag igår ångrade &
    mailade in en uppsägning/avslut på denna till Assistansbolaget sent igår kväll.
    Fick en bekräftelse idag på mailen med nedanstående text.

    ”Enligt överenskommelse bifogar vi en bekräftelse på att vi avslutat din väghjälpsförsäkring. Vi hoppas naturligtvis på att se dig som kund hos oss igen i framtiden, välkommen åter.”

    Förstår inte hur man kan tycka att Assistansbolaget är oseriösa?
    I mitt tycke så är de väldigt seriösa & jag kan mycket väl tänka mig att teckna en vägassistans
    där om jag skulle komma att behöva en sådan.

  • Serben

    Fy faan vilken jävla soppa……
    Har läst kommentarerna och deras erbjudande åker i soporna!!!!
    Att det över huvud taget är tillåtet å visa detta på nätet är skrämmande,har inte myndigheter
    någon koll på utsugare….!
    Vart är SVERIGE på väg???!

  • Serben

    tack för tipset

  • Nisse

    Skönt att läsa den här sidan så man slipper eländet med dem 🙂
    I papperskorgen med ”erbjudandet”.

  • Har Falcks Assistensförsäkring sedan 8 år. Har fått hyrbil 2 ggr. En gång då mobilizisern inte fungerade.
    Bilen gick då inte att starta.. En gång när startmotorn havererade. Har ett par ggr fått nästan omedelbar starthjälp när batteriet lagt av. Är MYCKET nöjd med Falcks assistensförsäkring.

  • Sevket

    Teckna aldrig deras Assistensförsäkring Om ni accepterar deras telefon, Då blir du tvungen att betala 180 kronor Det går inte att säga upp

  • Patrick

    Jag har haft Assistansbolaget i ett år för min gamla husbil. Har behövt hjälp en gång för att batteriet tog slut. Fick starthjälp gratis.

  • Rolf

    Jag fick nyligen en faktura och märkte att de har bytt Giro-nummer och lagt till Vägassistans Sverige på företagsnamnet. Man kallar det fortfarande för ”försäkring”. Har dom fått tillstånd att sälja försäkringar nu? Min sambo står som medförsäkrad. Och så har dom lagt på 35 kr i fakturaavgift så den åker i papperskorgen likaväl.

  • Rolf

    Ett fel smög sig in, man har tagit bort ”Vägassistans” i namnet

  • arne

    Har fått erbjudande av assistansbolaget om en försäkring a`390 kr,samtidigt har jag en försäkring hos Falck som snart förfaller a`695 kr. Våga jag byta? efter alla inlägg ovan ?

  • . ,weine Clasen

    jag har varit kund ock kommer aldrig att rekomdera dom till någon ,.,svåra att göra med , varnar alla
    Räcker med en bra vanlig Bilförsäkring har IF o blivit mycket väl bemött !

  • Sven Ekeberg

    Det är just personer som dig som de skumma bolagen letar efter, det är deras kundkrets. Om du inte vill ta varning av varken Finansinspektionen eller medmänniskors erfarenheter, är ju endast ditt problem. Du kanske älskar alla förbaskade telefonförsäljare också ?
    Vi andra, som är relativt seriösa, vill inte ha med bluffbolag att göra !

  • SvenE

    Rune, nu är det ju inte Falcks Assistensförsäkring som detta handlar om !

  • SvenE

    En del har tur ! Köp en trisslott också !

  • Ingemar

    Se upp för det här… Jag har mej veterligen inte tecknat en försäkring med detta bolag … Men sitter nu med ett inkasso brev från intrum justitsia på en obetald premie … Vet inte riktigt hur man ska tackla det men det blir väl att betala då min tid med företaget är värdefullare än dom telefonsamtal och brev jag måste fixa.

    nåja .. ett samtal blir det ju .. har lite svordomar som måste ut.

  • Erik Eriksson

    Erik.
    Vilket ”rackarn’s” företag. 1. Jag fick ett reklamblad, med text: Assistans har en tilläggsförsäkring på X:-.
    Med ”våran” försäkring, kan du ringa efter bärgare, mekaniker hjälp o. dyl. till en summa (som jag har glömt. Pengar betalades in, och……ett svar kom: Du är nu antagen, men….din bil måste MINST ha en halvförsäkring, och får INTE vara äldre än 10 år. Min bil har trafikförsäkring, och är äldre än 10år= Jag mailade med att: Avsluta omg. min försäkring, och återsänd mina pengar.
    Svaret blev: Ingenting = HUR skall man rå på ett liknande företag?

  • arne norrman

    Har fått automatisk förnyelse av assistansbolaget, betalade ej då jag utgick från att man blir avförd som kund om man inte betalar ny premie. Har fått påminnelse med straffavg på 65 kr + premien för att jag inte betalat in i tid. Har via mail sagt upp den omgående men gissar krångel inte är slut med det. Varning för detta bolag !!!!

  • Björn

    Läser:

    2015-10-02
    Assistansbolaget vägassistans Sverige måste upphöra med sin försäkringsrörelse
    Finansinspektionen förelägger Assistansbolaget vägassistans Sverige AB att upphöra med den försäkringsrörelse som bolaget driver utan att vara berättigat till det. Försäkringsrörelsen ska vara avvecklad senast den 30 november 2015.

  • Berth

    Har du inte tecknat något avtal så kan du rimligen inte bli betalningsansvarig.
    Bestrid kravet från Imtrum Justitia. Se till att du har en kopia på bestridandet.
    De kan visserligen gå vidare till kronofogden pch ansöka om ett s k betalningsföreläggande. Bestrider du även denna ansökan på samma grund, dvs att du inte tecknat något avtal, så dömer fogden inte ut något betalningsföreläggandé . Inkassobolaget måste då gå till Tingsrätten med anspråket. Skall de lyckas där måste de kunna visa att avtal föreligger. Har du som du säger inget avtal med Assistansbolaget kan du nog sova lugnt även i fortsättningen.

    Jag har själv fått ett krav liknande ditt och ser fram emot bolagets vidare agerande.

  • isa

    fick en faktura från dom igår blir så trött. Måste rota med detta innan jul då förfallodagen är den siste dec på deras räkning.

  • Tatiana Temm

    Fick en ”faktura” av AssisansBolaget förra månaden för en tjänst jag aldrig beställt. Har inte ens pratat med dem.
    Jag slängde den direkt. Nu kom en påminnelse med påminnelseavgift. Magen till fräckhet! Tänker polisanmäla.

  • Benny Mattisson

    Fick idag en faktura för en assistansförsäkring jag inte beställt. Har bestridit den och kommer att polisanmäla i morgon.
    Det fanns inte ens ett bilnummer på fakturan? Dessutom skickade svinen med en blankett för autogiro!

  • Berth

    Har man inte papper på sina gjorda betalningar till detta bolag kan man sitta pyrt till. Bolaget meddelade att jag var bunden till en förlängning av ett assistansavtal eftersom jag inte hade sagt upp det. Det roliga är att jag aldrig tecknat något avtal eller betalat något till detta bolag. Jag mejlade att de skulle sluta med dessa trakasserier och lämna mig ifred.. Någon dag senare fick jag besked att jag 2015-09-15 hade betala in 390 kr till bolaget.. Intressant tänkte jag och undrade om demensen nu hade gjort sitt fullständiga inträde i min skalle. För att vara hundra säker så kollade jag med banken om något belopp på 390 kr hade betalats till bolaget under det senaste 18 månaderna från mitt konto.. Kollade även med frugan om hon i något ögonblick av tillfälligt kärleksrus hade gjort denna betalning. Såväl banken som frugan svor sig fria från ansvar för denna betalning.
    Jag begärde då kopia av Assistansbolaget på betalningen och besked om varifrån betalningen kommit. Fick besked efter nån dag att man enbart kunde se att en betalning hade inkommit 2015-09-15 men inte från vem. Troligen hade någon annan betalat beloppet åt mig genom en s k felbetalning. Hur denna betalning har kunnat identifieras till mig kunde man inte svara på. Men ovanligt var det i allafall tyckte bolaget. Det kunde jag gott instämma i. Jäkligt mysko. Även i juletider när generositeten flödar. Själv tror jag att det var ett så kallat ” hitte på” från bolagets sida för att fiska loss lite extra pengar. Hur gick det då? Jo, bolaget ” strök” kravet och önskade mig en GoD Jul. Det var fint tycker jag. Men helst skulle jag ha velat bemöta deras krav hos Kronofogden eller Tingsrätten..Då måste ju bevisen fram.Men kanske får jag den chansen vid något senare tillfälle med någon annan aktör. Kreativiteten hur man försöker manipulera in kunder in i olika avtalsformer är nog lika utbredd som halkan varit hittills i vinter.

  • Anton

    Ojusta metoder som Assistans Bolaget/Preventic Group använder sig av!
    För ett år sedan anlitede vi deras tjänsts då vår bil fick stop i Frankrike. Fick ingen hjälp med hänvisning till andra föreskrifter som gäller i Frankrike!
    Vi sade upp antalet omedelbart per telefon.
    Nu ett år senare får vi påminnelse om en faktura som inte är betald!
    Motivation: Avtalet förlängs automatiskt, detta trots att vi avslutade avtalet för ett år sedan.
    Varning 1. för deras tjänster i Frankrike; antar att det gäller hela Europa,
    Varning 2 för deras totala kaos i administrationen, om det inte är medvetna sätt att hantera kunden på.
    P.S. Intressant att läsa Preventiv Group företags fakta, omsättning, m.m. D.S.

  • Henrik

    Jag har haft Assistansbolaget i ca ett år och har fått snabb hjälp vid två tillfällen utan strul eller självrisk. Nu har jag dock bytt bilförsäkring och där ingår allt som Assistansbolaget erbjuder så jag tänker säga upp min försäkring. Något säger mig att det kommer bli struligt när jag tittar här…
    Tyvärr så är det helg nu så jag får vänta tills på måndag att ringa dem och säga upp min försäkring. Håller tummarna att det går smärtfritt.

  • Henrik

    Det var inga problem för mig att säga upp.

  • Nilla

    Ej seriösa. Nu när jag vill säga upp/ej förlänga ska de ha 180:- för den senaste månaden!!!!

  • Nilla

    Jag blir tvungen att betala 180:- även om jag säger upp!!!

  • Nilla

    Du får förmodligen en betalningspåminnelse på 180:- som jag fick när jag ringde och sa upp avtalet!

  • Ove

    Kraftig varning för Assistansbolaget, dom är som HIV.

  • Christian

    Fick idag ett meddelande på mobilen att jag är med från o. med idag i deras assistansförsäkring. Har aldrig beställd en sådan. På telefonen svarar ingen, inte heller hos Preventic, kriminella Skojare

  • Helle

    Er mycke nöjd med assistansbolaget. Billigt, effektivt och god service.

  • b nilsson

    Varning Varning akta er för detta Assistanbolag förskrinar AB bli inte kund här har skrvit till bolaget och påtala att jag inte vill ha dera tjänster men det hjälper inte Hjälp polisanmäl för bedregeri

  • Lars-Ove

    När jag försökte säga upp försäkringen kom man aldrig fram på telefon dom måste ha många kunder som vill säga upp sin försäkring. Men däremot när jag ringde och valde val 1 (att teckna försäkring ) då svarade dom nästan på en gång. Anlita aldrig dessa skojare.

  • Lee

    SKANDLÖS

    Today 23 FEB. i recieved a bill for 190 kronor since i never contacted them to tell them i was not renewing my vägassistans and they also informed me quite shamefully..

    Notera att ärendet kommer att överlämnas till Intrum Justitia Inkasso AB per 2017-02-25
    since the 25th is a saturday that gives me 1 day to pay the faktura / Uppsägning.

    Which i find SCANDALOUS and urge everyone to avoid such a brutal and unforgiving company!

  • Lee

    SKANDLÖS

    Today 23 FEB. i recieved a bill for 190 kronor since i never contacted them to tell them i was not renewing my vägassistans and they also informed me quite shamefully..

    Notera att ärendet kommer att överlämnas till Intrum Justitia Inkasso AB per 2017-02-25
    since the 25th is a saturday that gives me 1 day to pay the faktura / Uppsägning.

    Which i find SCANDALOUS and urge everyone to avoid such a brutal and unforgiving company!

  • John

    Hej
    Jag letade efter assistansbolagets mail adress, hitta inte den ?
    Vad ha de för mail adress ?

  • Tommy

    Har tyvärr varit kund hos dem och missade att säga upp försäkringen. Kändes som om den brukar förfalla om man inte betalar ny premie. Men de har uppenbarligen ett villkor om automatisk förnyelse. Fick idag en påminnelse och ringde. Tjejen var näsvis och stenhård på att jag missat villkoren. Hon kunde dock såga upp den per idag. Dvs jag ”slapp” tremånaders uppsägning. Det tyder på att de var nöjda med de 157 kronor extra tills idag…. Många bäckar små…..

  • Roger Tostin till. N

    Hur gjorde du

  • Anna Skoog

    Jag håller med om att detta inte är ett bolag att lita på., De säger sig vara ett försäkringsbolag men vanliga normala försäkringar upphör efter en månad om de inte betalas, dock inte denna ,man måste kontakta dem personligen. Jag ringde dem för att säga att jag sålt min bil och inte var intresserad att ha den kvar, då blir jag upplyst om att den varit igång två och en halv månad som jag måste betala för.. Den är inte knuten till någon bil utan mig personligen.Detta står i försäkringsvillkoren som kom hem samtidigt om jag erhöll erbjudandet enligt kundtjänst.
    Jag betalde in beloppet i januari. 2016 efter det att jaghaft min bil på service några månader innanoch då blivit erbjuden.en sådan typ av försäkring, Jag trodde trodde den var en fortsättning på den, men så icke.
    DET ÄR NÅGON FORM AV PERSONFÖRSÄKRING ENILGT VAD JAG FICK REDA PÅ..
    VÄLJ ANDRA BOLAG FÖR DETTA.

  • Max

    Fick betalningspåminnelse idag från Ass-bolaget idag för en försäkring som jag aldrig har tecknat!!!

    SUCK!!

    Tänker polisanmäla de!

  • Kjelle

    Helt hopplösa att ha att göra med.
    Otrevligt bemött på telefon!
    Tecknade försäkring den vägassistans feb 2016, o på ett helt år har de inte hört av sig en enda gång, utan förrän nu i feb 2017 när det var dags för en ny årsfaktura. De har bara ett intresse att tjäna pengar, utan att ge någon service.
    Fick frågan om jag var missnöjd, o då sa jag detta, vilket inte gick hem hos henne,
    o när hon även skulle ha betalt från feb nu i år tills idag på 97 kronor, o som det inte gick att slippa.
    Det blev ett otrevligt avslut på samtalet.
    Vilkert oseriöst bolag !!!!
    Aldrig jag rekommenderar detta bolag till någon annan
    Har tagit ett annat bolag nu

  • Håkan

    Hej Kjelle, Jag undrar bara varför Du tycker att de skulle ha hört av sig? Hade Du problem med bilen?
    och det är väl självklart tycker jag att man ska betala för den tid som man har haft möjlighet att använda sig av sin försäkring…Eller?

    Många som kommenterar och säger att detta är bluff, Men jag har inte läst en enda kommentar av någon som har blivit lurad och inte fått hjälp. Är det sant att man inte får hjälp om det händer något?

    Bara bra att den är personlig, då får jag hjälp när jag kör min frus bil eller min sons bil och det som händer ofta, att jag kör min mors bil.

    Detta är ju en tilläggsförsäkring som inte ”ingår” i vanliga bilförsäkringar utan som man måste teckna separat oavsett vilket försäkringsbolag man använder sig av, så finns det någon som är bättre och vilken isåfall?

  • Johannes

    Jag tycker många här är upprörda och klagar på saker som faktiskt står klart och tydligt bland villkoren. Att försäkringen tecknas på person och inte fordon är ju smart, du har ju hjälp oavsett vilket fordon du kör! Det är ju inte en bilförsäkring, det är en assistansförsäkring. Att fordonet inte får vara äldre än tio år stämmer heller inte, tjugofem år står det. Självklart är det inte bra om folk som inte ens tecknat försäkringen får betalkrav, men har man tecknat den så står faktiskt betalningsvillkoren också tydligt tryckta.

  • Kaj Persson

    Nja. Gränsen är 15 år på den billigare assistansförsäkringen och 25 år på den dyrare assistansförsäkringen.
    När bilen passerar 30 år så är det veteranförsäkringen som gäller, så om bilen är mellan 25 & 30 år så har de ingen försäkring som gäller.

  • Christee

    Jag har också fått betalningspåminnelse på något som jag inte beställt.
    Önskar tips på hur man blir av med dessa fakturor.

  • Annonym

    Bedragare! De kommer inte när man behöver de men de ska visst få betald i alla fall.

  • Gunilla Hansson

    Jag hr fått en påminnelse

  • Gunilla Hansson

    Vilket telefonnummer kan jag nå dem på?
    Har fått en betalningspåminnelse och bankgironummer men ingen vill ge sig till känna.
    Jag har aldrig beställt denna tjänst och vill inte heller betala..

  • Telefonnummer till Assistansbolaget: 042 324 324

  • Pb

    Same thing happened to me, they want payment for 3 months after the first year when i didn’t​ want to renew my insurance so they sent a inkasso claming that whilst i wasn’t paying my bill my insurance was still active so i have to pay for these 3 months but when i do i assume my insurance run be reactivated … Scam!

  • Conny

    Påminnelse i brevlådan, tecknade för ett år sedan….
    Vill du slippas oss så betala 160kr,

    Som man bäddar får man ligga =)

  • sture

    förmodar att du skriver för bolagets räkning- kan du inte läsa?

  • Fredrik Åkerström

    Kan bara läsa alla kommentarer och inlägg och inse att man inte är ensam om att bli lurad. Jag har aldrig beställt och dom hävdar att jag gjort det. När jag ber om en kopia eller ett bevis hävdar dom att detta inte behövs utan att muntligt räcker. Nu har jag skickat en jurist på detta och skall provtrycka det juridiska.

    Sorgligt att man kan hamna i denna sits! Sorgligt att man inte kan stoppa bolag som Assistansbolaget!

  • Anders

    Jag sa idag upp min försäkring som jag haft sedan augusti förra året eftersom jag inte behöver den längre. Jag ringde kundtjänst, som mycket artigt och trevligt tog emot min uppsägelse. Jag bad också om en bekräftelse per e-post och den fick jag ca 1 minut efter avslutat samtal. Min försäkring löpte till augusti om jag hade fortsatt ha den. I villkoren står det mycket klart och tydligt att man kan säga upp när som helst under avtalsperioden, vilket jag naturligtvis läste innan jag tog försäkringen. Går man över sluttiden så förnyas försäkringen automatiskt. Ett inte alls ovanligt förfarande bland abonnemangstjänster av alla slag. T ex så har Netflix, HBO Nordic, Readly m fl olika slags abonnemangstjänster exakt samma konstruktion.

    Slutsats, helt seriöst agerat av företaget precis som jag hade förväntat mig och inte minsta problem.

  • Rene

    Inget problem med dom.
    Min dotter körde av från vägen och hon behövde bärgning.
    Jag körde till henne i min bil och ringde dom.
    Jag berättade att jag körde den bil och dom skickade en bärgare .
    Bilen fick efter bärgning en lite reparation och jag kunde köra hem. Min dotter sätter sig i bilen och kör iväg.
    Bärgare intresserade sig inte om vem körde för att dom fick jobbet betald.
    Eget risk på bilförsäkring var 1500 och nu var det gratis. För den 1500 kan jag ha deras försäkring i 4 år.
    Bra att det gäller för alle bilen jag kör.
    Vi ( fruan barnen och jag ) 6 bilar varav 1 bil 4 år men 470.000 km som tidigare användas som taxi. Och den andra 5 mellan 12 och 20 år gammel.
    Varför skulle jag ville säga upp.
    Det är billigt och funkar.
    Det funkar också med motorstop och gammla bilar är hos flesta försäkring inte försäkrad för bärgning när det blir motorstop.

  • LARS KARLSSON

    JA VISST ÄR DET OSERIÖST BOLAG DE VILL BARA TJÄNA PENGAR PÅ OSERIÖSA AVTAL

    LARS

  • Helt otroligt hur man kan lura stackars ärliga Svenska människor som dem gör! Dem omsätter enligt nedan:
    Resultaträkning 2016 2015
    Omsättning 73 707 30 067
    Rörelseresultat 7 449 419
    Resultat efter finansnetto 7 448 419
    Årets resultat 4 592 305

    * Det är alltså ca 400.000 svenskar som betalar 200 kr/år som blir lurade att betala bla. min kompis Malki el hsan blir lurad idag☺☺☺

    * Blufföretag är vad det är! Skall nu ta en UC på alla Styrelseledamöter + VD. Återkommer inom kort☺☺☺

  • Reza Tizakr

    Det erbjudande för bilar eller mc som AssistansBolaget hemskicka till folk är bindande så länge man inte sagt upp den avtalet , den informationen inte är uppskrivna någonstans och detta innebär att man tvingas betala påminnelse avgifter.,,,,,.

  • Åsa

    Fick ett krav att det skulle gå vidare till Inkasso om jag inte betalde. Kom ur det om jag betalde 149:-, så jag gör det för att slippa ha med de att göra… Men alla ni andra se upp!!!

  • Mikko Kytömäki

    Hej!
    Jag har ny försäkring som betalar alla vad ni lovar och lite till!
    Jag har sagt upp försäkring länge sedan.
    Ser att jag är inte den första som klagar..
    Firman heter Safetown.
    Skicka inte flera påminnelser till mig.
    H/Mikko Kytömäki
    Kundnummer:4011199454

  • Benny Broqvist

    Min erfarenhet av ”Assistansbolaget” är att dom är bedrövliga, bedrägliga gangsters. Teckna avtal går väldigt enkelt men när du behöver hjälp är dom totalt hopplösa att ha och göra med. Har man inte varje ord i avtalet i minnet (eller på medfört papper) så mörkar dom – undanhåller information. Skickar dig fram och tillbaka mellan ”kundtjänst” och ”assistansavdelningen” och båda hänvisar till ”den andra avdelningen” Hade inte det inhyrda bärgningsföretaget gått in och hjälpt mig, hade jag nog stått där fortfarande utan fungerande bil.
    Akta er för detta bolag!!!

  • Mycket tumma känslomässiga kommentarer om ingenting.
    Är det någon som råkade ut för missöde längst vägen och fick\inte fick hjälp samt fakta kring det?

  • Suss

    Hmm!
    Har ringt i flera dagar utan att någonsin bli först i kön på menyval 4 (uppsägning)
    För ca 1,5 timma sen valde jag att bli uppringd när det ”blir min tur i kön”.. dom måste ha väldigt många i kö!

    Hittar ingen mail på deras kontaktsida heller!

  • Anders Håkansson

    Urdålig service.
    Olyckan var fram, ringde till assistan bolaget efter som jag har försäkring där för vägassistan. Sedan fick vänta på bärgning i 4 timmar.
    Fick ringa och fråga var bärgaren tagit vägen, när ringt så visade sig det missat att kontakta bärgaren. Så det ordnade sig efter allt.
    Fick tag i hyr bil och stod för kostnaden själv.
    Har ej fåt någon ersättning för det efter 1.5 månad.de utgår i info och från telefon kontakt att det är snabb och effektiv handläggning?
    Skicka in all info och fick efter 10 dagar ett mail tillbaka att det inte gick att föra över till kontot jag uppgett.
    Svara på mailet att det var rätt konto och uppgav konto numret igen, efter ytterligare 10 bankdagar när det inte hänt något ringer jag och hör varför inte blivit någon utbetalning, De sa att det var på gång och skulle komma i dagarna.
    Inget händer, ringer igen efter ytterligare 6-7 bankdagar när inget har hänt.
    Får till svar att jag ska skicka in konto nummer igen, det jag upp get 3 gånger redan och att det sedan tar upp till 14 bankdagar!
    Tror inte de vill inte betal ut ersättning om det inte själv ordnat hyrbil. utan försöker slingra sig ur det ska inte behöva ta 25 bankdagar för att få utbetalt ersättning, och det vägrar att se om uppgifterna är rätt och ta nya uppgifter och rätta till felet. Att gör det de lovat och sagt att dom ska gör. Vad jag betalt försäkring för att få hjälp med när olyckan är framme. Sedan riktigt dåligt att de inte står för kostnaden för transport från verkstaden till hyrbils upphämtnings platsen.
    Riktigt dåligt , så utgår från att aldrig för ersättning för hyrbils utlägget som jag ståt för.

  • Ulla

    Tack Håkan. Precis mina tankar. Har precis fått hem erbjudande och det står ju klart och tydligt – OM man läser VILLKOREN!!! – att det är ett ÅRSAVTAL och att uppsägningstiden är 3 månader.
    Jag gick in här för att läsa om erfarenheter av bolagets ÅTAGANDEN när olyckan varit framme men men… scrollar vidare o hoppas på mer saklig info. 🙂

  • Ulla

    Kommer inte? Berätta!!

  • Ulla

    Varför hade du inte avtalet med dig? Är det bolagets fel? Eller….???

  • Ulla

    Tack Ilja, det undrar jag med!!

  • Amjad

    Du måste ha minst en halvförsäkring på din bil för att de ska hjälpa dig!

  • Amjad

    Inte om du har bara en trafikförsäkringen på din bil. Man måste ha minst en halvförsäkring!

  • Amjad

    Jag har varit kund hos de i 2 år men när jag behövde hjälp upptäckte jag att man måste ha minst en halvförsäkring på sin bil! Jag hade en trafikförsäkringen och därför fått jag ingen hjälp!

  • marre

    assiatnsbolaget har näringsförbud, alltså dom bluffar, försöker skrämma folk med inkasso, anmäl dom!!

  • Alf Helin

    Har försökt nå AssistansBolageI flera veckors tid för att säga upp försäkringen eftersom bilen inte är i bruk och har inte varit det under en lång tid men har än i dag inte lyckats nå dom. Vad gör man då??????

  • Jill

    Arbetar du på Assistansbolaget Ulla?
    Jag har hamnat på Intrum inkasso pga Assistansbolaget som inte noterat min uppsägning via telefon! Jag vägrar betala för bluff fakturor! Ett bluffbolag i min mening.

  • Östen Eriksson

    Varför har Assistansbolaget ingen mailadress ? Det har väl alla ofentliga i dag. ? har läst så många dåliga kommentarer så jag undrar . Har i dag deras assistans .

  • Pertti

    Ja, det stämmer. Ingen email och man får inte tag i de per telefon. Jag vill säga upp avtalet och nu har jag skickat ett brev till de. Vi får se vad som händer.

  • Björn Andersson

    Fick en faktura från detta skojarföretag där de kräver påminnelseavgift. Ringde och efter 30 minuters telefonkö (hur många fakturafrågor har de om dagen) de hävdar att man skall ringa in och avsluta detta aktivt. Vilket jävla trams!

    Akta er för detta skämt till företag, använd hellre assistankåren eller falck.

    Björn

  • Birgitta Nilsdotter Andersson

    ja vill säga upp mitt kontrakt på min bil [raderat reggnr] o få pengarna tillbaks

  • Du måste kontakta Assistansbolaget på tel: 042324324.

  • Malin Johansson

    Onödigt invecklade avtalsvillkor och oseriös försäljning som inte informerar om villkoren (du måste ha en viss typ av bilförsäkring redan tex).
    Aldrig mer Assistansbolaget. 🙁

  • Charlotte

    Hej tyvärr trodde jag som många fler att betalade jag inte gällde inte försäkringen fortsatt. Betalade till Intrum men fick ändå från Kronofogden. För jävligt. Inväntar Kronofogden om jag måste betala skulden mellan det jag precis betalat in och Kronofogdens nya skuld. Märkligt att få från Kronofogden när jag betalade in för 3 dgr sen…ska ha koll till nästa år och säga upp i tid…

  • Niclas Hellström

    Skojarföretag. Förstår inte att Intrum går med på att driva in deras bluffakturor.

  • Margaretha Boström

    Mycket konstigt företag. Ska själv säga upp mitt och ser nu att dom har tagit en påminnelseavgiftpå 60 kr.
    Har aldrig beställt detta men tyckte det lät bra så jag har haft det i 2 år men då damp det ner ett brev från Solid och det ska det vara ett liknande företag men hälften så dyrt. Testar väl det ett år så får man se.

  • kannika

    hej vi hade assistans försäkring flera år, men hade ingen anledning att utnyttja den
    för vid ett tillfälle så behövde vi start/bärgningshjälp!
    Men då frågade vilken försäkring vi hade? (varför inte när man tecknar försäkringen?)
    Vi hade trafik försäkring och då sa de att det gäller bara för halv o helförsäkring!?
    Snoppet va,alltså ingen hjälp trorts vi betalt i flera år utan de här villkoren och blev förbannad men inga
    pengar för vår del värdelös skojar försäkring (ps de har ändrat villkoren efteråt, men då fanns de inte med)
    Falck har idag villkor som gäller trafikförsäkring

  • Pär

    Assistansbolaget är ett jävla skämt! Hade ett rent helvete att bli av med mitt abonnemang som de lurade på mig för något år sedan.

  • Nils

    Värdelösa

  • Frank

    Skickar påminnelser hej vilt på något man inte beställt. Tjänar pengar på folks misstag som tror det är en faktura . Svårt att säga upp! När man får en förnyelse på abonnemang efter ett år som kund kommer , tror givetvis man inte att nästa period är bindande.. kommer en faktura efter flera månader med betalningspåminnesle för en lång period som man måste då betala. Man säga upp 3mån innan. .. Känns konstigt att man bundit sig bara för man betalt en faktura för 1år. Inte skrivit på något avtal hmmm

  • otto

    Detta är det sämsta försäkringsbolag jag har haft med att göra! Släng alla erbjudande från dom! Det enda dom vill är att tjäna pengar på dig!

  • Johnny

    Tecknade en försäkring för ett och halvt år sedan. Det var extrapris Plus åkte då i en väldigt risig bil. Hjullager som väsnades. I slutet av december fick jag en ny räkning Mycket dyrare Tände vedspisen med den. Sen har det kommit 3-4 st till, som även de har hamnat i vedspisen. Idag fick jag en slutfaktura på 167 kr. Varav 60 kr i påminnelseavgift. Har bytt bil nu, har endast trafikförsäkring på den. Blir jag kvitt skithögen om jag betalar den här? Eller är det här bara början? Har de fått pengar en gång, så kanske de kan fortsätta? Man kan ju bestrida fakturan från inkasso vad jag läst. Då blir det för krångligt och dyrt.

  • TL Besviken kund

    VARNING! Assistansbolaget Vägassistans är fullständigt oseriösa. Teckna inte, Det slutar garanterat med att du blir besviken. Det finns många bra och seriösa assistansförsäkringar, detta är inte en sådan,

  • Peter Sundell

    Utlovat personligt prisförslag är bluff, extra räkning efter tre månader 😡

    Sambon låser in enda nyckeln i bilen.billigaste rutan att krossa kostar enligt VW 1400 kr. Söker på internet efter låsöppning av bil Assistansbolaget erbjuder personligt prisförslag till den som inte är kund, Ringer assistansbolaget och kollar om de kan matcha det. De säger att för 1200 kan de skicka en bärgare som kan försöka öppna på vinst och förlust. En trevlig kille kommer och lägger silvertejp på b-stolpe och dörrbåge och bänder upp dörrhörnet med typ två isskrapor och för in ett två meter långt verktyg typ 4 mm inplastat armeringsjärn lite bockat med ett handtag i ena änden och 4 cm bockat 90 grader i andra änden. Vrider och når öppningsregeln, kort drag bakåt och dörren är öppen på max 5 minuter. Jag Swishar de överenskomna 1200kr. I fredags 3 och en halv månad senare kommer en räkning på ytterligare 1250 kr. Ringer kundservice – 90 minuters väntetid. Får till svar ”att muntliga avtal gäller, MEN DET FÅR DU SVÅRT ATT BEVISA. Fy f-n vilken attityd, akta er för dessa oseriösa skurkar.
    Har bestridit fakturan idag fortsättning följer

  • Christer Carlsson

    Dåligt bolag som bara vill tjäna pengar säger saker om uppsägning skall ske 3 månader annars förlängs den automatiskt. Faktura avgift 45 kr snart är det väl betal samtal på deras kundtjänst.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.