Lär dig köra bil

Bränslekostnaden är inte allt

Bränslekostnaden är inte allt

Hur räknar du ut kostnaden när du räknar på en bilresa? Räknar du bränsleförbrukningen * bränslepriset? Är du nöjd sen?

Så här räknar väldigt många när dom ska räkna på vad det kostar att åka från A till B, men det är ju egentligen väldigt långt ifrån sanningen. Bränsleförbrukningen är oftast en av de lägsta kostnaderna av alla bilkostnader.

Men, bränslekostnaden är den kostnad du har störst möjlighet att påverka. Enklast är att låta bilen stå, men du kan även påverka kostnaden genom att planera sin körning, både vad gäller onödiga mil men även genom hur du kör dessa mil.

Att inte köra i onödan är ju självklart, men ska du ändå ut och köra, så kan du försöka köra ekonomiskt. Enklast är att sänka hastigheten. Att hålla lagstadgad hastighet är nummer ett, men på motorväg där du inte utgör något större hinder, kan du lägga sig i 90 istället för 110 eller vad som nu är högsta tillåtna hastighet.

En sänkningen av hastigheten med 20-30 km/t ger många gånger en minskad bränsleförbrukning av minst 1 dl/mil och kör du många mil om året, så blir det många liter. Själv kör jag drygt 4.000 mil om året och jag håller max 90 km/t och sparar jag då 1 dl/mil, så gör detta 400 liter per år. Kanske inte låter så mycket, men det blir ungefär 400 kr/månad.

Förutom lägre bränsleförbrukning, så innebär lägre hastighet lägre slitage på resten av bilen, speciellt vad gäller däcken.

Som vid all annan körning, så gäller det att planera sin körning och detta är extra viktigt vid stadskörning. Att hålla avstånd till framförvarande och släppa gasen i god tid, sparar både bränsle och bromsar. Varje gång du rör bromspedalen har du gjort av med onödiga droppar bränsle och tänker du efter, så förstår du att det stämmer. Om du inte förstår det, så får du tänka lite till.

Det här med att hålla avstånd och släppa gasen i tid är något som majoriteten av bilisterna verkar ha problem med. Som lastbilschaufför med god sikt över bilköerna ser jag detta dagligen. Personbilarna ligger som klistrade efter varandra och bromsljusen tänds som dominobrickor efter varandra. Den tråkiga bieffekten av detta är, bland annat, onödigt långa köer.

Vad har detta med köer att göra, undrar du kanske. Jo, det enkla faktum att; om du ligger för nära framförvarande bil och ser denne bromsa, så bromsar du nästan alltid hårdare än nödvändigt vilket innebär att du kommer ner i lägre hastighet än den som ligger framför. Om denne ligger i 50 km/t och bromsar ner till 45, så bromsar du ner till ex. 43. Bilen bakom dig gör exakt samma sak – bromsar, lite för mycket och hamnar i 40. Resten av klungan bakom fortsätter att göra exakt samma sak och det krävs ingen större matematiskt begåvning för att räkna ut att bil X kommer att stå still medan bilen framför dig fortsätter i 45 km/t.

Så här håller det på i köerna varenda dag och det är ganska komiskt att beskåda uppifrån lastbilshytten, speciellt när det är mörkt ute och bromsljusen och effekten syns tydligare.

Filbyten

Totalt meningslösa och korkade filbyten gör inte saken det minsta bättre och är en av anledningarna till att bilen framför dig bromsar till i onödan – givetvis för mycket. Förutom att det blir onödiga inbromsningar av detta idiotiska filbyte, så uppstår nästa roliga fenomen.

Onödiga filbyten skapar köer

Onödiga filbyten skapar köer

Bilen som gjorde filbytet skapar nu en lucka i filen hon lämnade och bilen bakom accelererar snabbt ifatt bilen framför sig och givetvis med för hög fart. Bilen bakom rusar också ifatt, även denna med lite för hög fart. Den första bilen bromsar in – lite för mycket – och likaledes den bakomvarande. En väldans massa bilar gör samma sak och ifall någon sitter och flipprar på mobilen och missar att det bli en stor lucka framför sig, då kommer någon från filen bredvid att kasta sig över och tjäna en billängd eller två och alltihop börjar om från början.

Nuförtiden försöker jag att inte lägga märke till detta i eftersom det är så irriterande att jag kan få magsår för mindre, men jag ser det dagligen.

VIP-filen

VIP-filen

Bussfiler

Runt Stockholm finns det gott om bussfiler och dessa utnyttjas frekvent av viktigare människor när det är mycket trafik. Förutom irritationen dom skapar hos oss andra, så skapar dom extra köer eftersom dom många gånger ska tränga sig in längre fram, vilket skapar inbromsningar och därmed ytterligare köer.

Jag har inga siffror på det, men jag är övertygad om att de korta avstånden mellan bilarna är den största orsaken till olyckorna i stadstrafik. Sen tillkommer förstås det faktum att personbilsförare i allmänhet inte kan köra bil, än mindre ihop med andra trafikanter. Detta påstående tycker jag avsaknad och felaktig användning av blinkers tydligt bevisar – förutom alla andra tokigheter. Antingen används blinkers inte alls, eller så används den fel. Oavsett vilket, så tyder det på att något saknas hos föraren, men jag tänker inte spekulera om vad 🙂

En kommentar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *