Förbifart Stockholm

Minskad trafik leder till färre olyckor

Minskad trafik leder till färre olyckor

Alliansen vill bygga Förbifart Stockholm medan det rödgröna blocket istället vill satsa på utbyggd kollektivtrafik.

Det rödgröna blocket vill ha en folkomröstning om detta och lovar dessutom att respektera utfallet, oavsett hur utfallet blir. Detta tar jag givetvis med en nypa salt, men visst vore det trevligt om en folkomröstning ledde till beslut – enligt folkomröstningen. Jag är för fler folkomröstningar, även om dessa inte alltid skulle utfalla som jag själv vill.

Tydligen råder det stor oenighet om Förbifart Stockholm och detta är förstås anledningen till folkomröstningen, som ska hållas den 23 september 2012. Varför den ligger så långt fram i tiden, har jag ingen aning om. Hade gärna sett att de fick fart på det hela – oavsett om det gäller utbyggnad av kollektivtrafiken eller byggandet av Förbifart Stockholm.

Parkeringsplats mot Essingeleden

Parkeringsplats mot Essingeleden

Personligen vill jag ha Förbifart Stockholm eftersom detta skulle minska trafiken på bland annat Essingeleden, som idag ser ut som en parkeringsplats vissa tider på dygnet. Den täta trafiken ökar risken för olyckor och bägge bidrar till de enorma köerna.

De rödgröna menar att det redan finns en förbifart Stockholm – väg 55 förbi Strängnäs, Enköping. Visst, det är ett alternativ för trafik från Norrköping som ska norr om Stockholm, mot Uppsala, Gävle eller längre norrut, men det är knappast realistiskt för trafik som ska till norra sidan av Stockholm – eller för trafik från norr till söder. Dessutom är vägen inte anpassad för så mycket mer trafik och skulle innebära betydligt fler olyckor.

En stor del av trafiken på Essingeleden består av pendlare som bor och jobbar på olika sidor av Stockholm och som inte har något annat val än att åka Essingeleden. Men det är även mycket annan trafik som passerar Essingeleden, som mycket väl kunde gå via Förbifart Stockholm, bland annat tung trafik mellan de södra och norra delarna av stan, för att inte tala om trafiken får de södra och norra delarna av landet som passerar Stockholm varje dag.

Personbilarna står för majoriteten av olyckorna

Personbilarna står för majoriteten av olyckorna

Förbifart Stockholm skulle innebära att all tung trafik som bara passerar Stockholm inte längre skulle utgöra något hinder och detsamma skulle givetvis gälla all annan trafik som bara passerar Stockholm. Den tunga trafiken utgör dock ett stort problem, när någon olycka inträffar med tunga fordon inblandade. En personbil kan man rulla åt sidan, men en långtradare står där den står och det krävs tungbärgare för att flytta eller reparera den. Detta skapar enorma problem i trafiken. Ska dock poängtera att det i majoriteten av olycksfallen med tunga fordon inblandade, inte är chauffören av det tunga fordonet som är vållande! Dessutom står personbilarna för majoriteten av alla olyckor.

De rödgröna vill höja bensinskatten med totalt 49 öre/liter och detta för att få folk att köra mindre och jag kan köpa argumentet, men då ska reseavdraget höjas rejält. Jag kan hålla med om att onödigt bilkörande ska kosta, men de som är beroende av bilen för att ta sig till och från arbetet ska inte straffas.

Förutom att höja soppapriset, så borde man höja skatten för bränsletörstiga bilar – och sänka skatten för bränslesnåla bilar – och inte basera skatten på bilens vikt. En bil som drar lite bränsle släpper ut lite avgaser och det är ju avgaserna vi vill skatta bort.

Jag vill alltså att man bygger Förbifart Stockholm och ska man höja bränslepriset, så ska man även höja reseavdraget så att det kompenserar för det höjda bränslepriset. Man ska inte straffa folk för att de väljer att bo utanför storstäderna – tvärtom.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *