Därför inför företagen prenumerationstjänst
Fler och fler mjukvaruföretag går över till prenumerationstjänst för sina program, så istället för att köpa en licens som gäller för evigt, så ska vi köpa en prenumerationstjänst som ofta är månadsbaserad. Antivirusföretagen var ganska tidiga med det här och fler företag har hakat på trenden och personligen tror jag anledningen är densamma som för antivirusföretagen – de kan inte komma på fler funktioner att lägga till i sina program och då blir det svårt att motivera oss att köpa en ny version. Så vad göra? Jo, man tvingar oss att prenumerera på deras program istället och motiverar det med att vi då får framtida uppgraderingar gratis. Att det inte är mycket till uppgraderingar att tala om, de talar de förstås inte om.
Adobe försöker gå över till prenumerationstjänst för bland annat Lightroom 6, som inte innehåller speciellt mycket nytt jämfört med Lightroom 5 och för egen del kändes det inte motiverat att köpa uppgraderingen. Microsoft är ett annat exempel, men de har insett att folk inte är beredda att betala för en startmeny, vilket nästan är det enda nya i Windows 10 tillför jämfört med Windows 8. Det är väl därför de skänker bort uppgraderingen gratis för de som har Windows 7 eller senare, men jag skulle bli ganska förvånad om de inte introducerade en prenumerationstjänst inom ett år eller så.
ACDSee är ett alternativt program till Lightroom som jag i skrivande stund nästan bestämt mig för att köpa det. Jag använde det innan jag gick över till Lightroom för några år sedan och då var det ACDSee Pro 2 som var senaste versionen. Idag är det ACDSee Pro 8 som är senaste versionen, men när jag installerade det och körde igång det, så kände jag mig hemma direkt.
Att en ny programversion ser likadan ut som föregående är för mig helt okej och faktiskt en fördel, men om det är en uppgradering som jag måste betala för, då ska det ha tillkommit nya funktioner eller befintliga funktioner ska vara rejält förbättrade. I fallet med ACDSee och Lightroom, så känns det som relativt lite har förändrats. En av anledningarna till varför jag gick övergav ACDSee till förmån för Lightroom var ACDSee’s problem med konstanta krascher eller att programmet hängde sig. Det här var något jag hoppades skulle ha förbättrats under åren, men tyvärr måste jag konstatera att skillnaden inte är så stor som jag hoppats. Det kraschar visserligen inte fullt lika ofta som förr, men det är långt ifrån stabilt och det är nog det enda som får mig att tveka till huruvida jag ska köpa det eller ej.
Enligt mig så nådde både ACDSee och Lightroom sin peak för ett par versioner sedan och sedan dess har det inte hänt speciellt mycket förutom att versionsnumren fortsatt öka. Detta har säkert märkts på försäljningen som saktat av, så man har känt sig tvingade att komma på nya sätt att tjäna pengar och då är prenumerationstjänster ett, ur företagens synvinkel, förträffligt sätt att fortsätta mjölka kunderna på pengar.
Eller vad tror du? Varför går fler företag över till prenumerationstjänster?