Det blev ingen ny lastbil

Nuvarande bilen - en Volvo FM9 380

Nuvarande bilen - en Volvo FM9 380

Lastbilen som jag har i jobbet är tydligen inte frysklassad som den skulle varit och detta innebär att firman ska försöka hitta en bil som är det.

Pratade med vår fordonsansvarige på firman igår om en Volvo FM9 340 som finns nere i Södertälje och då denna bil har sovhytt, så var jag förstås väldigt intresserad. Bilen jag har idag saknar sovhytt och det är det största felet med den. Sen är den lite slö och drar massor med diesel, men det är egentligen inget som jag personligen lider av.

Enligt Gunnar (fordonsansvarig på firman) skulle bilen i Södertälje ha ett skåp med invändig höjd på 2,5 meter. Vi mätte mitt skåp och det visade sig att det var 2,65 meter, så Södertälje bilen har 15 cm lägre skåp, invändigt. Jag blev lite tveksam med en gång eftersom det många gånger är gränsfall att jag får in dubbelställda pallar i mitt skåp, men den här bilen skulle ha sovhytt… Den var fortfarande intressant.

Eftersom jag var ledig idag och ändå var tvungen att åka in med mina lönepapper till firman, så bestämde jag mig för att åka ner till Södertälje och provköra bilen i fråga.

Det första jag reagerade på när jag såg bilen var att den inte alls såg speciellt hög ut – tvärtom. Efter kontrollmätning visade det sig att skåpet endast var 2,2 meter invändigt, så intresset för bilen sjönk ganska rejält. Tog ändå en sväng med bilen och kunde konstatera att den gick bra – tom. Frågan är hur den går med fullt lass och med en fullastad kärra bakom… Lär knappast gå bättre än min nuvarande bil som ändå har 40 hästar mer och troligen bättre vridmoment.

Jag tror en 9-liters motor helt enkelt är för liten om man ska dra något efter. I en enkelbil fungerar det nog alldeles utmärkt, men inte med något efter.

Efter provturen ringde jag upp Gunnar och meddelade att jag inte är intresserad av bilen, trots att den har sovhytt. Inte för att det ankommer mig att bestämma vilka bilar som köps in, men jag hoppas att dom lyssnar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.