Trött motor

Har sedan några veckor tillbaks en Volvo FM9 380 som jag har en kärra efter. Jag tror jag kommer upp i 30-35 tons totalvikt, men det känns som 60 ton. Motorn är väldigt klen vad gäller vridmoment, speciellt på låga varvtal.

Enligt vad jag fått fram på nätet, så ska det vara 1700 Nm i motorn och det är ju ändå inte fy skam, men var gömmer det sig? Under 1500 varv är motorn stendöd och vridet ska finnas redan vid 1000 varv…

I nya FM-serien sitter det 11-liters motorer och vridet verkar vara betydligt bättre i dessa maskiner. Begriper inte varför man sätter in en 9-liters motor i en 21-pallars bil med drag, men om jag fattat saken rätt, så var det så med FM-serien vid tidpunkten för min bils lansering (2006 eller däromkring). Renaulterna fick 11-liters motorn och Volvo fick 9-litaren.

Det är egentligen inget fel på motorn, men den passar inte alls i bil- och släpekipage (eller kärra som jag har). När jag kör utan kärran går det alldeles utmärkt och jag kan hoppa över splitten på samtliga växlar, men det räcker att hänga på den tomma kärran, så måste jag splitta på de två sista högväxlarna (av tre).

Förbrukningen ligger just nu på 4,3 liter/mil och det motsvarar förbrukningen för bil- och släpekipagen på firman (25,25) med betyligt högre totalvikt. I dessa ekipage sitter det mysiga V8:or på 480 och 500 hästar och över 2200 Nm. 480-motorerna går väldigt bra och nya R-seriebilarna med 500-motorerna går ännu bättre.

Kyl o Frys 143 Kyl o Frys 143
Det jag främst gillar med Scanias V8:or är bottendraget. Dom segdrar väldigt bra från låga varvtal och därmed slipper man växla i tid och otid.
Eftersom jag har ringa erfarenhet av Volvo, så kan jag inte uttala mig och hur Volvos större motorer är vad gäller vridmoment, men enligt vad jag läst, så ska dem gå väldigt bra – till och med bättre än Volvo.
Jämför man Volvo och Scanias starkaste motorer, så ser det ut som följer på pappret:

Volvo: 16-liters rak 6:a med 700 Hk och 3.150 Nm
Scania: 16-liters V8 med 620 Hk och 3.000 Nm

På pappret verkar bägge väldigt jämna, vad gäller vridmomentet, men Volvon har ytterligare 80 hästar som hjälper till att sparka iväg det hela och det gör nog ganska stor skillnad. Skulle vara väldigt kul att få testa bägge motorerna under samma förhållanden, eller höra någon med erfarenhet berätta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.