Felfri bil underkänd på Bilprovningen

Kontrollera alla lampor innan besiktningen

Kontrollera alla lampor innan besiktningen

Idag var det dags för besiktning av min lilla KIA Picanto 1.1 CRDI EX Sport -07 och jag kände mig ganska optimistisk inför besöket med tanke på att bilen är en -07:a och endast rullat 4.300 mil, så det borde inte finnas några fel, som jag inte åtgärdat.

För två veckor sedan bytte jag bromsbelägg bak och i helgen bytte jag positionsljus fram på bägge sidorna eftersom ena hade slocknat. I går morse slocknade vänster halvljus och det lyckades jag byta tidigt i morse, innan besiktningen.

Det borde således inte bli några problem att få igenom bilen med blankt papper, så döm av min förvåning när bilen underkändes redan vid första testet!

Underkänd på Bilprovningen

Underkänd på Bilprovningen

Det första besiktningsmannen gjorde var att koppla in sin trådlösa diagnosutrustning i bilen och när han försökte få fram eventuella felkoder på datorn, så fick han felmeddelande om att fordonet inte svarade, med ”Underkänt” som betyg 🙁 Han gjorde ytterligare ett försök, med samma resultat.

Besiktningen fortsatte och några ytterligare fel eller brister kunde han inte finna.

Istället för ett blankt och fint papper fick jag ett papper med det otäcka orange klistermärket som tydligt deklarerar att bilen inte gått igenom utan anmärkning.

Besiktningsmannen trodde först att bilen gått igenom och det var först när han läste texten i rutan nere till höger som han upptäckte att bilen blivit underkänd och därefter satte han dit klistermärket.

Felet som underkände bilen lyder:

”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske”

Killen visste inte vad som orsakade detta fel, men han trodde att en uppgradering av bilens mjukvara eventuellt kunde vara lösningen. Det var åtminstone vad han sa, men det enda jag kunde höra var ljudet av ett VISA-kort som dras genom en kortläsare hos bilverkstaden…

Direkt efter besiktningen åkte jag till KIA-verkstaden i Enköping och visade upp besiktningsprotokollet, vilket inte gjorde mannen bakom disken ett dugg klok. Han konsulterade en av mekanikerna som är ”expert” på KIA, men han kunde inte heller komma på vad som kunde vara fel, förutom möjligtvis att en säkring kunde ha gått.

Tid bokades till början av november och jag åkte hemåt, lagom förbannad över att ha köpt en nästan ny bil som inte klarar första besiktningen. Det var just av den här anledningen som jag sålde min älskade Citroën C5 och köpte en KIA – för att slippa idiotiska fel, speciellt vad gäller elektroniken, något som varit lite av en Akilleshäl på Citroën.

Väl hemma körde jag in bilen i garaget och började kolla varenda säkring som kunde tänkas ha med bilens dator att göra, men jag hittade inte en enda brunnen säkring.

Code Reader CR-101 OBDII från Biltema

Code Reader CR-101 OBDII från Biltema

Besviken över att det inte var en säkring såg jag pengarna flyga iväg på dyr felsökning hos bilverkstaden och jag bestämde mig för att göra ytterligare ett desperat försök – jag åkte till Biltema i Västerås och köpte deras felkodsläsare, en CR-101 OBDII.

Jag hoppades ändå lite grann på att det skulle vara något fel hos Bilprovningen, även om jag insåg att chansen för det var minimal, men med en egen diagnosutrustning skulle jag åtminstone kunna fortsätta felsökandet och testa om jag fick kontakt med bilen. Utan egen utrustning skulle jag vara tvungen att lämna bilen till verkstaden.

Felkodsläsaren från Biltema kostar 799 riksdaler, ungefär lika mycket som en timmes felsökning på bilverkstaden, så skillnaden blir att min egna felsökning kostar 799:- oavsett hur många timmar jag lägger ner.

Det var inga problem att ansluta felkodsläsaren till bilen och inte hittade den några fel heller, vilket i och för sig inte förvånade mig det minsta – tvärtom. Däremot blev jag lite fundersam över varför Bilprovningen inte fick kontakt med bilen, eller tvärtom.

Efter att ha diskuterat detta fram och tillbaka med Lillen hela vägen från Västerås, bestämde jag mig för att åka tillbaka till Bilprovningen, men eftersom det var ett par timmar kvar till obokad efterkontroll, så åkte jag hem och Googlade på felet. Jag var uppenbarligen inte den enda som fått detta fel och snart var jag inne på Bilprovningen sida där jag kunde läsa följande.

Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske”
Anmärkningen ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” innebär att vår utrustning inte får ett standardiserat svar från fordonet vilket resulterar i ovanstående anmärkning. Fordonet ska då enligt föreskriften underkännas.

Eftersom vi i nuläget inte har en möjlighet att i dessa fall kontrollera eventuella utsläpp från fordonet gör vi från och med den 16 december en alternativ miljökontroll. Har ditt fordon endast blivit underkänt på grund av ”Omborddiagnossystem, anslutning/uppkoppling kan inte ske” kan du kontakta stationen och få en alternativ miljökontroll genomförd gratis.

Efter att ha läst detta kände jag mig åter optimistisk och jag skrev ut Bilprovningen sida och tog med till efterkontrollen.

När jag kom in på Bilprovningen förklarade jag genast problemet och visade pappret för besiktningsmannen (inte samma som i morse). Han undrade om vi skulle testa diagnosutrustningen en gång till och det hade jag inget emot. Vi blev rätt förvånade bägge två när datorn genast godkände bilen, men ingen av oss kunde begripa varför.

Blankt papper från Bilprovningen

Blankt papper från Bilprovningen

Jag fick även klart för mig att besiktningsmannen måste välja på datorn vilken trådlös handenhet som ska läsas av och både jag och besiktningsmannen misstänkte att det hela rörde sig om ett fel orsakat av den mänskliga faktorn – morgonens besiktningsman hade med största sannolikhet markerat fel enhet och eftersom den valda enheten inte suttit i någon bil, så hade datorn inte kunna kommunicera med någon bil och därav felet och underkännandet.

Med rätt enhet vald på datorn var det inga problem att kommunicera med min bil och testet gick igenom lika felfritt som övriga kontroller på bilen.

Fick sålunda ett blankt och fint papper och behövde inte betala en krona för kontrollen. Känns väldigt skönt att bilen gick igenom och jag kan nu avboka bilverkstaden för den här gången.

2 kommentarer

  • Anders Lundberg

    Nu har då åtminstone en till råkat ut för samma debacle som artikelförfattaren. Det hände mig fredagen den 9 juni, nu 2017, hos Opus. Bägge deras instrument, först det lilla handburna, sedan även det större med trådlös uppkoppling mot dator, misslyckades att hitta bilens OBD. En Forester av 2002 års modell.
    Åkte till Opus andra station i samma stad under följande måndag och där fick deras ”Blåtands-modell” kontakt och bilen kunde godkännas.
    Kan vi lita på bilprovarna i samtliga fall då bilar underkänns?

  • Bengt-Åke Linder

    Även vi står med en Citroën Jumper 2010 som går helt perfekt och har 0,6 i K-värde som utsläpp men bilprovningen får ingen kontakt med OBD2 uttaget.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.