Att länka ut kan straffa sig

För snart en vecka sedan skrev jag ett inlägg om att min sida, ”Hamna i topp hos Google”, lyckats placera sig på tredje plats för en sökning på just denna fras och därmed placerat sig före en av landets SEO-experter, Magnus Bråth. Jag länkade även till hans sida, medveten om riskerna med detta och idag när jag granskade min placering, så visade det sig att mina farhågor slagit in. Min och Magnus sida har nu bytt placering.

Jag skulle gärna vilja tro att min länk är orsaken till detta, men samtidigt har jag svårt att tro att den skulle ha så stor betydelse. Å andra sidan är sökfrasen inte speciellt populär och det är bara gamla sidor som syns i SERP’en, så kanske räcker det med en länk för att ändra resultatet.

Att antalet inlänkar har stor betydelse för hur en sida rankar i SERP’en råder det inget tvivel om och i teorin tycker jag det är en väldigt bra idé, men tyvärr innebär det att det går att ”fuska” sig till bättre placeringar än man egentligen är värd och det är just detta många SEO-experter jobbar med.

Läser man om sökmotoroptimering på de olika SEO-sidorna, så får man lätt intrycket av att det handlar om så mycket mer än att skaffa inlänkar, men sanningen är nog snarare att det är precis det det handlar om.

Har du en sida som är uppbyggd med ett modernt CMS (Content Management System) som ex. WordPress eller Joomla och funderar på att anlita någon för att sökmotoroptimera dina sidor, så kan du i princip strunta i on page-delen och be dem fixa inlänkar.

Jag vet inte hur mycket personerna/företagen tar för on page-optimering, men jag är ganska säker på att du får mer valuta för pengarna om du lägger dem på inlänkar. Inte för att du ska köpa länkar – det gillar inte Google – men i princip är det exakt det du kommer att göra, men du låter någon fixa dem, på ett eller annat sätt.

SEO-företagens uppgift är att placera sina kunder högre i sökresultaten på ex. Google och de gör förstås sitt bästa för att åstadkomma det och i en tuff bransch gäller det att utnyttja alla metoder som står till buds och det är exakt det du betalar dem för att göra.

Avslutningsvis vill jag bara säga att det här inlägget inte ska ses som kritik av SEO-experter och företag, utan det är en min syn på hur verkligheten ser ut vad gäller sökmotoroptimering och Google.

Läs gärna Fredrik ”Grosshandlaren” Erikssons inlägg om sökmotoroptimering och då främst hans inlägg om inlänkar.

2 kommentarer

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.