Syftet med Google Plus

Det finns något som heter ”kunskap är makt” och det har nog aldrig betytt så mycket som det gör i dagens informationssamhälle där personer och företag konkurrerar om kunskap och information på ett eller annat sätt.

Vad gäller Google, så insåg de ganska snabbt vad de gick miste om när de inte fick tillgång till den enorma informationskällan som Facebook sitter och ruvar på och jag är övertygad om att detta var en stor bidragande orsak till varför de skapade Google+.

Att de vill komma över information om oss användare är självklart eftersom deras sökresultat bland annat baseras på vad de känner till om oss. Det är därför du kan få ett resultat medan din kompis får något annat. Har du en Google+ profil, så får du också olika resultat beroende på om du är inloggad på Google+ eller inte.

Men ännu viktigare är det för Google att kunna presentera sökresultat med hög kvalité. Det var – och är – trots allt det som gör att Google dominerar sökmotormarknaden idag, och i ett ytterligare led för att höja kvalitén skapade man Google Authorship, som är ett system som knyter samman en Google Plus-profil med exempelvis en hemsida eller blogg som man driver och på så sätt ökar trovärdigheten för sidan.

Eftersom Google Authorship redan idag har inverkan på sökresultatet känner många webbansvariga sig tvungna att skapa sig en Google Plus-profil, eftersom detta är ett krav för att kunna verifiera sin sida med Google Authorship.

I dagsläget verkar ingen riktigt veta hur Google Authorship påverkar sökresultatet men min personliga teori går ut på att den person som har högst status, Author Rank, på Google Plus även har störst chans att hamna i topp på Google, om det är det som skiljer sig åt mellan två konkurrerande sidor.

Om vi utgår från att det är så här, så gäller det att bli mer aktiv på Google+ och bygga upp sin Author Rank. För att åstadkomma detta, så försöker vi få över vänner från Facebook till Google+, men vi skaffar även nya vänner på Google+ och har sålunda större möjligheter att bli mer aktiva.

Så i vår strävan efter att hamna i topp hos Google med våra sidor, så försöker vi bygga upp vår Google Author Rank, som är skribentens motsvarighet till hemsidors PageRank, genom att vara mer aktiva på Google+ och även locka över våra vänner från Facebook.

Tyvärr, så räcker inte ens detta utan vi ska helst även skapa en Google+ sida för vår hemsida, vilket är Googles motsvarighet till Facebooks sidor och personligen tycker jag de är precis lika värdelösa. Hur många personer/företag är egentligen intresserade av att få folk till sin Facebook- eller Google+-sida? Självklart vill vi få besökarna till vår egna hemsida och då är Facebook- och Google+-sidorna endast ett irriterande mellanled.

Och samtidigt som vi gör allt detta, så ökar vi kvalitén på Googles sökresultat samtidigt som vi marknadsför Google+.

Som om inte detta vore nog, så gör vi allt det här helt gratis! Snacka om att Google har kommit på en genial affärsidé!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.