Felet med Linux – avsaknaden av bra spel och program som kostar pengar

Jag testar olika varianter (distributioner) av Linux med jämna mellanrum, men varje gång återgår jag till Windows lika snabbt och anledningarna är flera.

Linux må generellt sätt vara ett säkrare och stabilare system än Windows, men det är fortfarande långt ifrån användarvänligt, oavsett vad Linuxfanatikerna påstår.

Förutom att det i allmänhet är krångligare att få saker och ting att fungera i Linux, så finns inte program som Photoshop, Lightroom och Visual Studio för Linux. Det finns gott om motsvarigheter, men det är sällan, om någonsin, som dessa kommer upp i samma klass som Windowsprogrammen.

Personligen saknar jag Photoshop, Lightroom och HeidiSQL och det är väl främst avsaknaden av bra Linuxmotsvarigheter av dessa tre program som gör att jag håller mig kvar i Windows.

Men framför allt, så saknas det bra spel för Linux och även om jag själv numera endast spelar Total War: Rome II, så finns inte detta för Linux – än så länge, men i slutet på förra året skrevs det att det skulle komma till Linux under början av 2014. Nu är det mitten av maj och det är tyst som i graven vad gäller Total War: Rome II för Linux.

Ett starkt argument för Linux är att det är gratis och att de flesta programmen också är gratis, men personligen anser jag att detta samtidigt är en av de största ”felen” med Linux. Att gratis är gott, håller jag förstås med om, men jag är även övertygad om att ”man får vad man betalar för”.

Så länge utvecklarna av Linux och program för Linux inte tjänar några pengar på sin utveckling, så har de bara sin egna motivation att fortsätta utveckla. De tjänar inga pengar på det utan måste fortsätta med sitt ordinarie jobb för att överleva och det finns sålunda varken piska eller morot för att fortsätta utveckla ett gratisprogram, vare sig det handlar om ett nyttoprogram eller ett spel.

Folk kan klaga, men inte kräva, att buggar ska fixas, att nya funktioner skapas etc, men det är helt och hållet upp till utvecklaren om han eller hon vill fixa eller implementera saker och ting.

Har folk betalat för ett program, så ökar kravet på utvecklaren att fixa buggar och fortsätta utveckla och supporta programmet.

Jag har inga siffror på det, men jag misstänker starkt att spelbranschen är den mest lukrativa inom mjukvarubranschen. Vi köper inte speciellt mycket nyttoprogram utan det är spel vi köper. Själv kan jag bara komma på två nyttoprogram jag köpt och det ena är Windows och det andra är Adobes Lightroom. Utöver det, så är det spel jag köpt och även om det inte sker speciellt ofta, så har det skett betydligt oftare än jag köpt Windows eller Lightroom.

Av detta sluter jag mig till att det är främst betalspel som saknas för Linux och givetvis bra sådana. Det finns spel för Linux och jag tror de flesta kostar pengar, men jag har inte testat några, så jag kan inte uttala mig om huruvida de är bra eller inte, men med tanke på att jag aldrig hört talas om någon person som kör Linux för att spela, så betvivlar jag att dessa skulle hålla så värst hög klass, jämfört med de som finns för Windows. Även de mest fanatiska Linuxanvändarna har en Windowsinstallation för att kunna spela, om de överhuvudtaget ägnar sig åt något annat än att knacka korkade kommandon i terminalen 😉

Jag hoppas verkligen att fler spelutvecklare börjar porta sina spel även till Linux. Sen krävs det förstås mer än bara spel för Linux, men det är där pengarna finns och det är en väldigt god morot för de flesta utvecklarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.