Första intrycket av Landsail LS388 sommardäck

Landsail LS388 245/45-18

Landsail LS388 245/45-18

Nu har jag fått mina nya sommardäck av märket Landsail LS 388 245/45-18 som jag satt på min Citroën C6 2.7 HDi. Jag har endast köpt två nya däck av märket Landsail och dessa har jag satt fram. Bak sitter Kumhodäck som jag köpte förra sommaren, så de är knappt slitna.

På den här sidan kan du följa mitt test av Landsail LS388. Jag kommer uppdatera den här sidan så fort jag har något nytt att tillföra. Nästa år blir det däcken från Kumho som får sitta fram, så då blir det ett liknande test av dem.

Första intrycket efter bara ett par mils körning på torr vägbana är positivt. Däcken rullar tyst och vibrationsfritt och förvånansvärt mjukt, för att vara 18″. Kan ju inte påstå att jag minns exakt hur hårda/mjuka Kumhodäcken kändes förra sommaren, när de satt fram, men jag inbillar mig att däcken från Landsail både låter mindre och känns mjukare. Och faktum är att jag inte alls upplever samma skillnad nu, som jag gjorde när jag skiftade från 18″ sommardäck till 17″ vinterdäck i höstas. Visserligen till dubbfria däck, så ljudnivån skiljde sig inte markant, men jag upplevde ganska stor skillnad i mjukhet, till 17″-däckens fördel när vinterdäcken kom på. Denna skillnad upplever jag inte nu, när jag satt på 18″ igen. Med andra ord är nog däcken från Landsail mjukare än Kumhodäcken.

Jag testade även greppet i sidled en aning genom att köra ganska fort på en motorvägspå- och avfart och upplevde inga som helst problem. Pressade visserligen inte däcken till gränsen, men hastigheten var betydligt högre än jag någonsin skulle köra normalt. Körde ytterligare något hårdare runt en rondell, men inte heller där upplevde jag några problem.

Något riktigt bromstest har jag inte gjort, men jag gjorde en kraftig inbromsning från 180 till 50 och inte heller då upplevde jag några som helst konstigheter.

Eftersom det inte har regnat, så har jag inte kunnat testa däcken på våt vägbana, men jag återkommer till det så fort jag tvättat bilen 😉

Landsail är ett kinesiskt märke och de klassas som budgetdäck. Faktum är att de är de billigaste däcken jag kunde hitta på bythjul.com och det var även därför jag valde dem. Däcken kostar nästan en tredjedel mot däcken från Michelin, som jag egentligen tänkt köpa. Så skulle det visa sig att däcken är helt värdelösa, så är det ingen större ekonomisk förslut och både du och jag har lärt oss en läxa.

Uppdatering 2015-04-16

Bilen är tvättad och dagen därpå regnade det… Det positiva är att jag kunde ta en sväng med bilen och testa hur greppet är på de nya däcken. Gjorde några bromstest från omkring 70 km/t och kunde konstatera att framdäcken (Landsail) låste, men inte bakdäcken (Kumho). Upplevde ändå inte greppet som dåligt, men visst var det lite förvånande att framdäcken låste och inte bakdäcken… Med ”låsning” menar jag att hjulet låste sig en tiondels sekund, eller hur lång tid det nu tar, innan ABS-systemet aktiverades och släppte på bromstrycket.

Det fanns inte tillräckligt med vatten på vägen för att kunna testa hur de reagerade vid större mängder vatten på vägbanan, så det får jag återkomma till.

Intrycket av däcken från Landsail är ändå helt okej, trots att de verkar något sämre än Kumhodäcken vid våt vägbana.

Uppdatering 2015-05-11

Här om dagen regnade det ganska rejält och jag tog en sväng med bilen. Passade på att göra ett par bromsprov och den här gången greppade framdäcken (Landsail) betydligt bättre än vid första testet. Antagligen behövde däcken slitas in innan de presterade optimalt.

Det fanns även lite mer vatten på vägbanan, men jag upplevde inte några problem, även om jag inte testade några gränser, men de gånger jag pressade mig igenom lite större vattensamlingar, så kändes inte däcken sämre än något jag kört med tidigare. Jag tror inte framdäcken vattenplanade någon gång, däremot ett bakdäck (Kumho).

Känns inte som att jag har så mycket mer att testa vad gäller däckens prestanda, så nu återstår främst att se hur länge de håller och hur de beter sig allteftersom milen rullar på. Vad gäller prestandan, så tycker jag de fungerar alldeles förträffligt och det är svårt att tro att det är de billigaste däcket på marknaden. Komfortmässigt är de lika bra som mina 17″-dubbfria Michelindäck som jag har som vinterdäck och det säger faktiskt ganska mycket, med tanke på hur stor skillnad jag upplevde när jag bytte från sommardäck till vinterdäck förra hösten. Då hade jag haft Kumhodäck fram, som idag sitter bak och det är 18″ på sommarhjulen och 17″ på vinterhjulen.

Det som oroar mig är att däcken ska börja bubbla sig, eller ”separera”, som jag tror det heter på däckspråk. Det råkade jag ut för på mina Kumhodäck som jag hade på förra bilen. Bägge framdäcken började separera med en veckas mellanrum och då var det c:a 5 mm mönster kvar på bägge. Detta ska, enligt vad jag hört, vara ett problem med billiga Kinadäck, men jag har även hört att billiga Kinadäck ska vara hårda som hockeypuckar och vara rent livsfarliga att köra med, men så upplever jag inte mina däck från Landsail. Så det ska bli väldigt intressant att se hur däcken presterar om ett par tusen mil.

Återkommer så fort jag har något mer att komma med. Vad har du själv för erfarenhet av lågprisdäck? Lämna gärna en kommentar här nedan.

37 kommentarer

  • Bromskraften är ju störst fram, så det är väl inte konstigt

  • Men trycket mot vägbanan är också större fram vid inbromsning, precis som trycket blir lägre på bakdäcken, så bakdäcken borde väl låsa först, speciellt på våt vägbana?

  • Äsch, jag är nog okunnig? Egentligen borde ngn elektronik ta hand om det problemet trodde jag, typ ebd?!

    Vet tyvärr inte. Sedan ska man väl normalt ha de bra däcken bak?

  • Ja, man brukar väl sätta de bästa däcken bak, men här är frågan – vilka däck är bäst? Helt nya Landsail eller däcken från Kumho som rullat mindre än 500 mil…

    Vet inte hur man klassar Kumhodäcken, men Landsaildäcken är ju riktiga Kinadäck, så mer budget än så kan det ju inte bli 🙂

    Hur bromsfördelningen fungerar vet jag inte, men det är väl ABS och ESP som styr upp det hela. ABS’en slår ju in när något hjul låser och ESP’n om den känner att bilen sladdar iväg i sidled. Men det borde ju finnas något system som känner av vikten/trycket för fram- och bakhjul och anpassa bromskraften efter det. Och det kanske det gör – vad vet jag 🙂

  • ABS fungerar väl m h a att magnetismen ändras, så det ska väl inte låsa?
    Det bästa vore om någon kunnig hittade till debatten. Det vore ju ändå kul om de billiga däcken vore bra!

  • ABS’en släpper på bromsen när ett hjul har låst. Det tillåter med andra ord att ett hjul låser sig, men under så kort tid som möjligt. Därav pulserandet i pedalen och det smattrande ljudet när man bromsar så hårt att hjulen låser. Och systemet jobbar med magnetism, precis som du skriver. Brukar sitta i hjullagret.

    Jag hoppas också att däcken ska vara bra och än så länge är jag nöjd. Har visserligen inte kört många mil, men de rullar tyst och fint och det är nästan det enda jag begär av ett sommardäck 🙂

  • Hej igen!

    Jag pratade med en som jobbade på däckfirma. Han sade att Kinadäck generellt hade mycket sämre gummikvalitet, men han kände inte till Landsail.
    Han sade också att det inte kan bero på däcken att framhjulen låser, utan måste bero på bilen! Tyvärr motiverade han inte varför och jag ville inte störa för mycket eftersom barnen hade fotbollsmatch!

  • Nej, det är inget fel på bilen – tvärtom. Den ska givetvis klara av att låsa hjulen, men ABS’en ska släppa på bromskraften så fort den känner att ett hjul låser, sedan låser det igen och släpper osv. Därav vibrerandet, som uppstår när ABS’en går in. ABS’en slår till och från bromskraften några gånger per sekund och ett hjul står bara still en tiondels sekund eller mindre.

    När jag gjorde bromstestet på våt vägbana, så fungerade ABS-systemet precis som det skulle. Så fort ett framhjul låste, släppte ABS-systemet på bromskraften, för att sedan åter applicera bromskraften.

  • Calle Ersmark

    Hej igen!

    Här finns däcktest!
    http://www.molway.com/shop/21152/art17/9626817-e76008-Aftonbladet_sommardack_2015.pdf
    Landsail är väl modell 588!
    Mvh Calle

  • Tack för länken, Calle! Väldigt intressant läsning och kul att kinadäcket Landsail fick så bra resultat – bättre än många premiumdäck i bland annat bromstestet på både vått och tort underlag.

    588 är modellbetäckningen. De jag har heter 388. Vad det är för skillnad, har jag ingen aning om.

  • Kvantskum

    Kör själv med Kuhmo 225/45-17, och dessa däcks svaghet är just dåligt grepp i väta.
    Om Landsail greppar märkbart sämre än dessa…. kör då försiktigt när det regnar.

  • Testade en runda här om dagen när det regnade ordentligt och då var det helt annat grepp i däcken. Misstänker att de behöver slitas in innan de presterar optimalt.

    Ska bli intressant att se hur däcken fungerar efter ett par tusen mil… Det jag är mest orolig för är att de ska börja separera, vilket jag råkade ut för på två Kumho-däck på min KIA Picanto, med en veckas mellanrum. Tydligen är det ett problem på flertalet lågprisdäck och Landsail är ju onekligen ett sådant. Skulle vara riktigt trevligt om det visade sig vara ett mindre problem.

  • Fredrik

    Hej, funderar på att köpa Landsail LS588 UHP 235/45 R 18 98W till min Saab 9-3x (fyrhjulsdriven). Du skrev att det var ett helt annan grepp i däcken när det regnat ordentligt. Var det riktigt dåligt grepp eller vad fick du för intryck? Har du hunnit få några ytterligare synpunkter på Landsaildäcken?

  • Ett par veckor efter att jag fått däcken, så var jag ute och provkörde igen, i ordentligt regn och då presterade däcken mycket bättre och jag kunde inte märka någon skillnad mot Kumhodäcken som sitter bak.

    Tror däcken behöver köras in några mil innan de presterar optimalt för det var stor skillnad mot när däcken var helt nya.

    Jag är väldig nöjd med däcken så här långt, men det återstår att se hur de är efter ett par tusen mil. Jag har, vid skrivande stund, endast hunnit köra c:a 150 mil med däcken.

  • Calle Ersmark

    Landsail 388 fick också beröm av Aftonbladet Collin, men det var året innan, alltså 2014. (Enligt dack365)
    Jag är sugen på att prova…

  • Om det var Landsail LS388 de testade förra året, så är det ju samma däck som jag har 🙂

  • Stefan

    Hej! Hur långt har du hunnit köra med däcken nu? Fortfarande nöjd? Funderar också på att köpa dessa eftersom de verkar prisvärda och har ”B” i rullmotstånd och grepp.
    Med vänlig hälsning Stefan

  • Jag har kört drygt 1.000 mil med däcken och är väldigt nöjd. Rullar mjukt och tyst, vilket jag värdesätter högt.

    Har inget negativt att rapportera om än så länge.

  • Kvantskum

    Noterade du mönsterdjupet på dom när de var nya?
    Stort mönsterdjup ger tysta däck.
    Mina Kuhmo blev hejdlöst bullriga när slitaget började närma sig varnaren, ca 3 mm kvar.
    De började bullra till den grad att jag monterade av dom, det lät om om alla hjullagren var dåliga.
    Om mönsterdjupet är djupt på landsail, så kanske man ska köpa dessa däck, då behöver man inte må dåligt över att montera av däcken när det är 3 mm kvar, tack vare det låga priset.

  • Gustaf

    Hej!
    Skillnaden mellan Landsail LS388 och -588 är mönstret och utsidans design. 388 är ”standardmönstrat” och 588 är mer sportigt till utseendet. Jag har 2 st LS588 på min SAAB 9-5 2,3t och är hittills mycket nöjd med dem. Tysta, greppar bra och slits i alla fall inte fortare än de Good Year EfficientGrip Performance jag köpte sommaren innan. Dem däremot är jag INTE imponerad av, vad det gäller slitstyrka. Övriga egenskaper är bra.
    //Gustaf

  • Tack Gustaf för att du klargjorde skillnaden mellan Landsails modeller 388 och 588.

  • Richard Storm

    Hej!

    Jag införskaffade mig 4 st Landsail 225/45R18 95W LS988 till min PEUGEOT 407 2.2i-16V SW 2006 för 718:-/st i april 2012 och vad gäller vått underlag så är de praktiskt taget snorhala.

    Vid start från stillastående på vått underlag är det mer regel än undantag att ESP:n tar över. Likaså vid accelaration på motorvägspåfarter. Detta gällde redan när däcken var sprillans nya.

    Vad gäller hållbarhet så har de suttit på i tre säsonger, egentligen med marginal (dåligt mönsterdjup) denna tredje säsong. Årlig körsträcka ca 2000 mil inkl. körning på vinterdäck, så kanske 1400 mil per år på dessa Landsail. Uppskattad livslängd ca 3500 mil.

    Var inte snål (som jag) utan köp riktiga däck om ni vill värna om passagerarna åtminstone.

  • Tack Richard för dina synpunkter och erfarenheter gällande dina Landsaildäck! Alltid intressant att få höra andras erfarenheter, istället för en massa hörsägen – ”en kompis frus brevbärares flickväns bror hade däck från xxx och de var helt värdelösa” 🙂

    Hur ser din körstil ut? Kör du ekonomiskt, ”normalt” eller hårt? Är det mest motorväg/landsväg eller stadstrafik?

  • El-Anders

    Jag funderar också på att köpa Landsail. Att däcken skulla vara extremt hala verkar konstigt, skulle inte det här problemet ha upptäckts i Aftonbladets test?

    Jag tänker i alla fall testa. Håller de nästan 4000 mil. så är det ju bara att köpa nåt annat märke om de inte är bra.
    Angående bromskraftsfördelningen så har det på nästan alla bilar före ABS systemem funnits en bromskraftsfördelarventil som reducerade kraften till bakbromsarna får att undvika låsning. En del var fasta och en del ökade trycket till bakbromsarna om fjädringen sjönk ihop. Har jag inte kollat om detta finns kvar på en bil med ABS. Som nån sa så tycker man ju inte att det ska behövas om man har ABS.
    Sedan så är det väldigt svårt att avgöra vilka däck som ABS jobbar på (nära låsning) man måste köra i sand eller grus för stt kunna se vilka däck som har haft pulserande bromseffekt.

    Magnetism har man i en ABS sensor, runt den här magneten är en oerhört tunn koppartråd lindad. När denna sensorn sitter nära ett tandhjul av metall som roterar skapas en svag växelspänning vars frekvens varierar med bilens fart. Den här signalen är (en per hjul, förutom några gamla amerikanska system med 1 sensor för hela bakaxeln) är vad hela ABS systemet primärt jobbar med. Den här grymt tunna koppartråden går av ibland, men kvaliten har blivit mycket mycket bättre med åren.
    ESP använder normalt samma givare.

  • Peter Bengbtsson

    Har du något nytt att förtälja?
    Jag satte på LS388 förra våren på min v70 -06. 225/40/18 och var helnöjd.
    I år så har jag haft dåliga länkarmsbussningar fram och fått snedslitna däck och ett rejält buller. Satte dem bak när jag servade bilen och det bullrar. Ska nu köpa 2 nya men funderar på 588 eftersom de är billigare. Som ska sitta fram.
    Undrar ifall det är stor skillnad på utseendet?

  • Nej, jag har inget nytt att komma med. Är nöjd med däcken och har inte upplevt några som helst problem, så här långt.

  • Mattias B

    Hej jag 4st LS388 205/60-16 som rullat ca1500 normala mil, ett har separerat och bilens bränslemätare ökade med ca 1-1,5dl/mil efter montering av Landsail däcken från slitna Michelln. Är det någon som har liknande erfarenhet av bränsleförbrukningen? Åter går till Goodyear Eff gr…

  • Micke

    Hej.
    Har också testat landsail av samma sort och storlek som du.
    Jag tvekade väldigt mycke innan jag köpte däcken men nu har jag har haft dessa däck i 2st somrar och är sjukt nöjd.
    Tycker till och med att dom är bättre än mina Michelin som satt på innan.
    Jag kör lite olika bilar med olika däcktyperna och kör tot. Ca 6000 mil/år med dessa bilar så jag har lite att jämföra med så att säga.
    Jag kommer köpa landsail igen, varför betala 7000:- för att få ett premium märke på däcket när det inte är bättre än landsail som kostar 1/3 ?
    Jag tycker att man skall vara försiktig med lågbudget däck men landsail är riktigt bra däck.

  • Johan

    Hej. Jag har för andra gången köpt landsail, finns i get fel på dessa däck förutom att dom kanske slits lite fort men det tyckte jag även mina högprestanda 18″ däck yokohama gjorde på min V70 R för flera år sen.

    Denna gång blev det landsail ls588 uhp 225/50/17 och provat dom några dagar innan jag var tvungen att sätta på dubbdäcken. Är mycket positivt överaskad av greppet i det blöta vädret även med lätt snöblask strax innan jag bytte till dubb, mjuk gummiblandning?

    Har iaf inga problem med att rekomendera dessa däck.

  • Patrick Falk

    Hej. Jag har kört en säsong på Ls388 225/45 17″ på min Saab 9-5 Aero och jag är grymt nöjd. Jag har alltid kört med Michelin innan men tänkte vara snål denna gång. Det ångrar jag inte en sekund. Jag har fått längre bränsleförbrukning, mycket tystare och mjukare däck. Det är en väsentlig skillnad mot tidigare. Jag kör rätt tufft med bilen och trampar plattan i botten rätt ofta vid stoppljus och kör hårt på motorväg. Det enda jag kan anmärka på är att när jag står still vid stoppljus med blöt asfalt så spinner jag lättare än med Michelindäcken. Men när man lagt in tvåan är det ingen skillnad.
    Nu har jag bytt bil och skall byta sommardäcken på den då de inte var det bästa mönstret på dom vid köpet. Det blir utan tvekan Landsail igen, Dock 18″ denna gång. Lite dyrare men ändå bra mycket billigare än så kallade premiumdäck.

  • kvantskum

    Hejdu.
    Nu har jag beställt 4 st Landsail LS388 215/55-17 till min Peugeot 508.
    Det hjälpte mitt beslut när du skrev att de fortfarande var tysta och bekväma efter en tids användning. Jag är av samma uppfattning som dig, tysthet och komfort väger tungt.
    Jag har tidigare provat LS588 på en Peugeot 308, men de var inte speciellt utmärkande tysta.
    LS588 marknadsförs otroligt nog som ett ”allround-däck”, medan LS388 är ett utpräglat sommardäck.

  • Adel

    Jag köpte 4 st landsail LS588 till min BMW 520 D -08. Fram har jag 245/40/19 och bak har jag 275/40/19. Har tidigare haft Kumho sport däck och jag är så nöjd med att jag bytte till Landsail. Dessa däck är bättre i alla aspekter. Dom är tystare, stabilare, spårar inget och rullmotståndet helt otroligt. Har alltid trott att man inte kommer undan ett kraftigt rullmotstånd pga bredden på däcken men ojojoj vad fel jag hade. Kan inte uttala mig hur långt/länge dom håller men jag kan berätta att jag var ute och testade däcken för några timmar sedan (och jag pressade dom maximalt) på småvägar, landsvägar, motorvägar och resultatet överträffade alla mina förväntningar. Totalsumman för de 4 däcken blev 3.716 kr +500 kr för montering och balansering. Budgetdäck? Absolut, men bara om du menar priset 😉 Rekommenderar dom starkt 🙂 Mvh

  • Abel i klôva

    Har en BMW 535 D och funderar på om en vågar göra som du/ni här…
    (Adel) Hur länge har du kört med dom? Nya för i år? Körde du på Run on Flat innan?
    Finns det nått fälgkantsskydd på desse däcken?

  • Eleonor

    Det skulle vara intressant att veta hur däcken är nu 2 år senare, håller de fortfarande måttet?

  • Jag sålde bilen för drygt en månad sedan och då tror jag att jag kört c:a 2.000 mil med däcken utan minsta anmärkning. Tyckte de såg ut som nya när jag skiftade från vinterdäck för ett par månader sedan, men jag detaljgranskade dem inte.

    Jag har varit väldigt nöjd med däcken och har som sagt inte haft något att anmärka på.

  • P O

    Det är nu tredje sommaren jag kör med Ls388 (225x40x18) på min Ford Focus Hgv -08.
    Det var klart över 5 mm kvar på samtliga däck när de sattes på i april. Fortfarande långt kvar till varningsranden i de fyra spåren på däcket. Mycket prisvärda!
    Kör även Landsail på vinterdäcken.

  • Svenne

    Som ett litet test köpte jag endast 1st Landsail 588 225/50/17 och monterade detta bak på min framhjuldrivna bil. På andra sidan monterade jag ett nytt Continental ContiEcoContact 5 i samma dimension.
    Efter första sommaren och ca 2000 mil hade Continental däcket slitits 1mm mer än Landsaildäcket. Nu andra sommaren monterade jag dessa däck fram istället. Efter ca 2000 mil till så är Continentaldäcket betydligt mer slitet än Landsaildäcket. Dock har jag inte mätt skillnaden. Så helt klart blir det att skaffa Landsail 588 runt om hela bilen till sommaren för min del.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.