Färre döda i trafiken

Trots att jag upplever det som att allt fler bilister kör mer egoistiskt och skiter i sina medtrafikanter, så har antalet omkomna i trafiken minskat i Sverige.

Under 2010 omkom 270 person, vilket givetvis är för mycket, men en klar minskning.

En stor bidragande orsak till minskningen är det ökade antalet mötesfria vägar, vilket innebär att det blir färre omkörningar, som många gånger är allt annat än säkra.

Under december månad omkom 17 personer vilket också är ett nytt ”rekord” och den snörika vintern har nog bidragit till detta. Med snö på vägarna tenderar majoriteten av bilisterna att sänka farten och det är fler som lyckas hålla ett bättre avstånd till framförvarande.

Med sänkt hastighet minskar inte bara risken för olyckor utan även risken för att omkomma, om en olycka ändå skulle ske.

Det jag fortfarande har svårt att förstå är att det inte är lagkrav på handsfree. Vi har bilbälteskrav i Sverige, men det är fortfarande helt OK att köra omkring med en mobiltelefon i ena handen istället för på ratten. Märkligt, med nollvision och allt.

Samma sak med alkolås. Varför har inte alla nya bilar alkolås som standard?

Det verkar som att den egna säkerheten går före andras säkerhet. Bilbältet skyddar endast mig, men handsfree och alkolås skyddar eller minskar risken även för andra trafikanter, vilket borde stå högre upp på agendan än den egna säkerheten.

SvD, SvD1, Ex, Ab, DN

2 kommentarer

  • Jag som inte dricker någon alkohol alls skulle bli sur, om myndigheterna tvingade mig att skaffa alkolås. Dessutom tror jag inte att alkolås skulle hindra den som vill köra berusad; det finns alltid en massa hjälpsamma kamrater. Så var fallet t ex på ett företag där chaufförerna skulle blåsa för att få ut bilnyckeln. Tror, förresten, att de inte fick ha metoden kvar… om jag inte minns fel.

    Tack för din kommentar hos mig. Kom gärna igen! 🙂

  • nja.. antar att den största skillnad som driver dödssiffra ner är att det aldrig blivit så många diesel bilar i den Svenska bilparken. Tråkiga karaktärlösa bilar som minskat körglädje gör att man har det lättare att bli sansat bakom ratten. Talar om detta som biltrimmare och kan inte se någon annan gemensamhetsfaktor. Man rushar mindre, även att diesel bilar ger bra vridmoment saknas då attacken som bensin/etanol bjuder på. I avsaknad av upplevelse gasar man mindre. I bilvärlden och riskgrupper är diesel samma som strypning av demokratin med framtoning på bränsleekonomin. Är man frihetsberövad minskar antal möjliga fel.

    Open your mind 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.